Trafikverket ska snabbutreda reservhamn

Vid ett extrainsatt sammanträde på tisdagen beslutade regeringen att snabbutreda en reservhamn för färjetrafiken. Senast i november ska resultatet vara klart.

Landshövding Anders Flanking var mycket nöjd med de besked statsråden Andreas Carlson och Carl-Oskar Bohlin lämnade under onsdagen. Förutsättningarna för en reservhamn ska snabbutredas, och Gotlandstrafiken ska undantas från EU:s skärpta utsläppsregler för sjöfarten.

Landshövding Anders Flanking var mycket nöjd med de besked statsråden Andreas Carlson och Carl-Oskar Bohlin lämnade under onsdagen. Förutsättningarna för en reservhamn ska snabbutredas, och Gotlandstrafiken ska undantas från EU:s skärpta utsläppsregler för sjöfarten.

Foto: Per Leino

Gotland2023-06-21 16:36

Efter att länsstyrelsen den 17 maj samlat Försvarsmakten, Fortifikationsverket, Trafikverket, Region Gotland och andra myndigheter för att diskutera en reservhamn för färjetrafiken, bollades frågan över till regeringen. ”Det gäller för oss att tillsammans beskriva läget för vår uppdragsgivare regeringen”, summerade landshövding Anders Flanking.

När Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, och infrastrukturminister Andreas Carlson under onsdagen besökte Gotland kom svaret. Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att snabbutreda förutsättningarna för en reservhamn och vad en sådan kan kosta.

– Utredningen ska redovisas senast i november, men det besked vi fått från Trafikverket är att det kan gå snabbare, säger Andreas Carlson.

Länsstyrelsen har lyft fram Kappelshamn som det lämpligaste alternativet. Fortifikationsverket äger hamnen sedan 2016. Den är i stort behov av renovering. Enligt en utredning från 2015 skulle det kosta 80 miljoner kronor att rusta upp hamnen för Marinens behov. Tanken är nu att samtidigt som den rustas för Marinens verksamhet iordningställa den för färjetrafikens behov av reservhamn.

Fortifikationsverket äger sedan 2018 även hamnen i Fårösund. Försvarsmakten har med det tillgång till två hamnar, men Trafikverket har fria händer att föreslå andra alternativ som reservhamn. Men det mesta talar för Kappelshamn.

– Försvarsmakten håller på att utreda hur de ska göra med sina hamnar på Gotland. Trafikverket har möjlighet att samköra sin utredning med Försvarsmaktens, säger Carl-Oskar Bohlin.

Uppdraget innebär att Trafikverket åter har frågan om reservhamn på sitt bord. I ett ställningstagande daterat 9 maj konstaterade myndigheten att den inte har något ansvar för reservinfrastruktur och att det krävs lagligt stöd och särskilt anslag om man ska kunna ta det ansvaret.

Regeringen har insett behovet av en reservhamn, intygar både Andreas Carlson och Carl-Oskar Bohlin.

– Med det säkerhetsläge som råder har beredskapsfrågorna kommit i fokus, och vi ser då att Gotland är sårbart som saknar alternativ till hamnen i Visby, säger Andreas Carlson.

– Dagens system med leveranser just-in-time är sårbart. Gotland är beroende av redundanta förbindelser med fastlandet året runt. En reservhamn är av stor betydelse, inte bara för gotländska och nationella behov utan även i en internationell kontext när Sverige erhåller Natomedlemskap, säger Carl-Oskar Bohlin. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!