Resultatlös förhandling om personalstyrkan

De nya snabbfärjorna möjliggör en "rationell organisation", enligt Destination Gotlands vd, Sten-Crister Forsberg.
Hur stora neddragningar i personalstyrkan det rör sig om vill han dock inte uttala sig om ännu.
Meningarna är delade om hur stor säkerhetsbesättningen, det vill säga den minsta besättning som är nödvändig från säkerhetssynpunkt, ska vara.
Minst 40, hävdar man från fackligt håll medan Destination Gotland anser att det räcker med 28. På fredagen möttes de båda parterna i en resultatlös förhandling.

Gotland2002-03-23 04:00
­ Vi har konstaterat att vi står väldigt långt ifrån varandra. Men vi är fullständigt övertygade om att det måste vara minst 40 man i besättningen. Det handlar om gotlänningarnas säkerhet. Kan vi inte garantera den kommer vi inte att gå ombord, fastslår Peter Skog-lund, klubbordförande i Seko/sjöfolk.
Facken yrkade på att ajournera förhandlingarna till dess att Sjöfartsinspektionen har gjort den operativa kontrollen när färjorna kommer till Visby. Det gick inte Destination Gotland med på. I stället blir det centrala förhandlingar.
­ Vi kan inte vänta utan måste påbörja en omorganisation, säger Sten-Crister Forsberg.
Parterna fick nu skiljas i oenighet. Från Destination Gotlands sida menar man att båtarna är så nya, moderna och rationella att man inte behöver så stor personal som på de gamla färjorna, vilka dessutom har hytter som kräver städpersonal.
Peter Skoglund stämmer inte in i det resonemanget.
­ Thjelvar är också en nybyggd färja som i dag har en besättning på 38 man. Tänk dig då att förstora upp den så att den blir 195 meter lång. Då har du en kinafärja, säger han och ifrågasätter rimligheten i att på denna större färja, som dessutom tar fler passagerare, minska besättningen till 28.
För Peter Skoglund handlar det framför allt om säkerheten. Men hur blir det med jobben? Det undrar många i personalen, enligt en besättningsman som vill vara anonym.
­ Folk mår dåligt och tror att de kommer att få sluta. Många har ju jobbat där hela sina liv, säger han.
På M/S Visby krävs en säkerhetsbesättning på 46 man och på Thjelvar 38. Det kommer att bli indragningar och stora schemaändringar, befarar besättningsmannen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om