Richard skickade nyligen in en synpunkt till Region Gotland efter att han fått punktering på sin cykel. Det efter att han för första gången denna vintersäsong skulle cykla på den nya halkbekämpningen som Region Gotland rullat ut.
– Jag hade en förhoppning att det skulle fungera lite bättre under den här delen av vinterhalvåret, men när jag såg att jag fick punktering så tänkte jag bara: suck, säger han.
I sin synpunkt ställer han sig frågande till om det nya halkbekämpningsmedlet faktiskt är skonsammare mot cyklisternas däck. Vidare skriver han att det inte längre är hållbart att cykla under vinterhalvåret på grund av Region Gotlands metod och frågor om det ska behöva vara så?
Region Gotland har svarat på synpunkten där man skriver att halkbekämpningsmedlet är utbytt från föregående år och att det är beklagligt att han fått punktering. Vidare så poängterar man också i svaret att det är en prioriterad fråga att kunna cykla året runt.
– Jag känner att jag kommer ju dra mig för att cykla, tyvärr. För lagar jag den nu och får punktering igen – det blir inte ekonomiskt hållbart. Det blir ju en direkt motsatt effekt om vi uppmanas att välja cykeln oftare och året runt.
Istället för granitkross, som under förra året användes för all halkbekämpning, provar i år Region Gotland att använda en kross med mer rundade kanter från schaktmassor på Gotland. 400 ton har köpts in inför årets vintersäsong. Therese Bendelin, avdelningschef vid park- och trafikavdelningen menar att man tar till sig synpunkten.
– Vi vet inte alla förutsättningar, var personen har cyklat och hur punkteringen uppstått. När vi får in ett antal liknande synpunkter så kan vi göra ett lite mer omfattande arbete kring om det finns ett problem, säger hon.
Den mjukare stenkrossen med rundade kantar används enbart på gång-och cykelvägar. Alltså inte på vägar eller gångbanor.
– Det kan komma upp granitkross från vägarna på cykelbanorna och sen lägger vi också ut granitkross på trottoarerna. Det går inte att ha ett material på vägen och ett på trottoaren. Det är på vårt cykelvägnät som vi kan ha ett annat material.
Är ni oroade inför säsongen när det redan kommit in en synpunkt efter bara en vecka?
– Vi har valt ett mjukare material för att få färre punkteringar. Orolig skulle jag inte säga, materialet är som sagt valt för att göra det så bra som möjligt för cyklisterna.