Rikstrafiken kräver fortsatta snabbfärjor i Gotlandstrafiken

Det blir fortsatta snabbfärjor i Gotlandstrafiken, två fastlandshamnar och Gotlandsrabatt.

Gotland2005-06-01 06:00
Rikstrafiken har nu beslutat om vad som ska gälla vid den kommande upphandlingen av färjetrafik till Gotland. Bland annat ställer man krav på att en del av passagerartrafiken ska bedrivas med höghastighetsfärja. Bastrafiken omfattar två dubbelturer till Nynäshamn och en till Oskarshamn per dygn.
Anbudsgivarna skall också ha möjligheten att erbjuda en lösning där godstrafiken separeras från persontrafiken.
Det är Rikstrafikens styrelse som nu tagit beslut om vilka principer som ska gälla för den kommande upphandlingen av Gotlandstrafiken. Principer som är mycket viktiga eftersom de ligger till grund för hur anbudsunderlaget senare skall preciseras.
Viss oro har ju spridit sig i det gotländska samhället sedan Rikstrafiken inte tidigare klart deklararerat vilken sorts färjor som skulle ingå. Men nu har detta skett och totalt sett innebär Rikstrafikens kravlista att den kommande trafiken blir mycket lik den nuvarande.
Beslutet innebär bland annat följande krav:
Färjetrafiken ska gå mellan Visby och de två fastlandshamnarna Nynäshamn och Oskarshamn.
Krav ska ställas på att en del av passagerartrafiken bedrivs med höghastighetsfärja. Krav ska ställas på tre dubbelturer per dygn, två på Nynäshamn och en på Oskarshamn. Detta benämns bastrafiken.
Anbudsgivare ska dock ha möjlighet att lämna anbud med en kombination av snabba och långsamgående fartyg. Det ska också vara möjligt för anbudsgivarna att erbjuda en lösning där godstrafiken separeras från persontrafiken.
Det ska också vara möjligt för rederiet eller Rikstrafiken att flytta ett visst antal turer från lågsäsong, speciellt januari-mars, till andra delar på året då turerna är mindre företagsekonomiskt olönsamma. Utöver detta utbud får operatören köra turer när den så önskar av kommersiella skäl.
Turlistan ska bestämmas gemensamt av operatören och företrädare för olika gotländska intressenter. Om dessa två parter inte är överens vid en viss tidpunkt tar Rikstrafiken upp frågan för medling och beslut.
Personer som är bosatta på Gotland ska kunna resa till subventionerad taxa. Däremot ska operatören själv få bestämma taxorna för resenärer som inte är mantalsskrivna på ön upp till ett pristak som Rikstrafiken anger i förfrågningsunderlaget. Detta pristak ska vara tillräckligt högt för att möjliggöra "marknadsprissättning".
Rikstrafiken kommer nu närmast att gå ut med en ansökningsinbjudan i juni. Destination Gotland driver nuvarande trafik antingen 2007 ut eller 2008 ut. För det senare året har man en option som bolaget ännu inte beslutat om man skall utnyttja möjligheten att utlösa, senast 31 december i år måste detta ske.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om