Rikstrafiken mot väggen

I går kväll bjöd Rikstrafiken, Länsstyrelsen och Gotlands kommun in till informationsmöte angående den pågående upphandlingen för Gotlandstrafiken.

Gotland2006-02-03 06:00
Bland de som tagit tillfället att på plats ställa frågor och föra fram sina åsikter fanns bland annat representanter från näringslivet, idrottsrörelsen och jordbruksnäringen.
- Jag kan inte begripa vad Rikstrafiken pysslar med, det är det allmänna vägnätet som diskuteras, sa Sigge Petterson från Hangvar.
Sätt vägpris på båtresorna det ska vara lika! Lägg över färjetrafiken på vägverket! fortsatte Sigge Petterson som inledde debattdelen i kvällens möte mellan gotlänningar och Rikstrafikens företrädare.
Det var ett åttiotal personer som kom till Borgen för att ställa frågor direkt till Rikstrafikens Staffan Widlert och Tom Andersson som ansvarar för upphandlingsförfarandet och för hur gotlandstrafiken ska se ut om tre år.
- Det här är en fråga för riksdag och regering var ansvaret ska ligga. Det är inte säkert att det skulle vara mer gynnsamt om Vägverket ansvarade för gotlandstrafiken, svarade Staffan Widlert.
Pris och konkurrens är viktigt när nu Rikstrafiken söker lämpliga aktörer för att sköta gotlandstrafiken under den närmast kommande perioden på sex år och det har varit viktigt att gå ut med annonsering så att många rederier kan vara med och lägga anbud.
- Vi har öppnat så att fler kan vara med och tävla, vi har spridit information om det här i världen. Rederier ska veta att det pågår en upphandling. Vi har också jobbat uppsökande med informationsmöten, säger Staffan Widlert.

Många anbud
Rikstrafikens mål har varit att få in många anbud och det är viktigt att inte det nuvarande rederiet får konkurrensfördelar, exempelvis hålls kostnader för hamnavgifter utanför
- De som nu driver trafiken gör det skickligt men vi vill öppna upp för konkurrens från andra, säger Staffan Widlert.
Mål som Rikstrafiken vill uppnå är samma typ av trafik som idag med turer till Oskarshamn och Nynäshamn. En snabb färjetrafik är premierad och uppges vara bastrafik men Rikstrafiken godkänner en halvtimmes längre restid i det nya avtalet. Restiden ska kompenseras med en snabbare incheckning och här ska tiden vara tio minuter kortare. På så sätt accepteras en 20 minuter längre restid på bastrafiken och även långsammare extraturer. De stigande oljekostnaderna gör att det är stor skillnad på bara ett antal knop och därför accepterar nu Rikstrafiken långsammare färjor som ryms inom budgeten.

Läste luntan
Centerpartiets Lars Thomsson hade läst Rikstrafikens lunta om upphandlingen på hemsidan och ställde frågor om kostnadspressen. Han undrade hur mycket som var förhandlingsbart av kraven Rikstrafiken ställer i förhållandet till priset och om en miniminivå var en trolig utgång för de krav som ställs.
Staffan Widlert svarade att det inte gick att utesluta att det kan komma att handla om en miniminivå
Åke G Sjöberg ifrågasatte om Destination Gotland är med och tävlar på samma villkor som andra rederier efter att processen mot Sten Crister Forsberg har inletts. Han påpekade också att det rederi som idag driver trafiken mellan Gotland och fastlandet under sin tid fortgående har förbättrat standarden och att ett anbudsförfarande på sex år innebär att det inte finns tillfälle till förnyelse på en så begränsad tid.
- Du har en poäng där. En upphandlingstid på sex år är kort när ett rederi behöver investera en miljard i ett nytt fartyg. Här är det EU och regeringen som ska påverkas, sa Staffan Widlert.

Rättvisekrav
- Var har ni gjort av rättvisekravet och långsiktigheten, undrade Eva Werkelin, egenföretagare och en av de aktiva i Vägpris.nu. Hon påpekade att företagsamhet kräver långsiktig planering och att en period på sex år innebär oro och osäkerhet för företagare på ön vad det gäller investeringar och planering.
Peter Olsson som är mjölkbonde i När och ordförande i LRF påpekade att 75 procent av det som skickas som gods kommer från lantbruk, jord och skog. Han tog upp problemen med gods och frakt och att exempelvis grönsaker som inte har ett högt kilopris på marknaden måste levereras dagligen och då blir det känsligt med svängningar i fraktpriserna.
Även här hänvisade Staffan Widlert till regeringen och det beslutet om gotlandstillägget.
Bo Larsson som är ordförande för Gotlands idrottsförbund påpekade hur idrottsmännens chanser att resa för att tävla blir sämre med de långsamma turerna.
- Oljepriserna stiger och jag tror att det kommer att bli debatt framöver om dagens snabba båtar och om vi klarar att ha dem i trafik, säger Staffan Widlert.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!