Rikstrafiken tvekar om nya snabbfärjan får trafikera ön
Det är oklart om den nya snabbfärja som byggs i Italien kommer att sättas in i Gotlandstrafiken.Men myndighetens tidigare definitiva "nej" har nu förvandlats till ett "möjligen".
Ja, det är ett komplicerat förhandlingsspel som för tillfället pågår mellan Rikstrafiken och Rederi AB Gotland/Destination Gotland. Det handlar om kommande koncession, priser, tidtabeller, färjetonnage. Förhandlingar som för första gången på flera år kan komma att leda till försämringar för det gotländska färjeresandet. Och dessutom har ju myndigheten polisanmält rederiet.
Den fjärde snabbfärjan - steg tre inom snabbfärjeutvecklingen enligt rederiet - som Rederi AB Gotland beställt och som är under byggnation vid varv i Italien är tänkt att sättas i trafik 2006-2007. Den påminner om dagens "lilla" snabbfärja, HSC Gotlandia. Men nybygget får såväl något större passagerar/bilkapacitet som fem knops högre fart.
Något formellt ok från staten för att sätta in fartyget i Gotlandstrafiken förelåg inte vid beställningen. Men Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson hävdade att investeringen måste göras för att hänga med i utvecklingen och ligga i framkant med investeringsbesluten.
Inte självklart
Men kostnadsutvecklingen inom färjetrafiken har nu medfört att Rikstrafiken börjar bromsa på olika sätt.
- Vi har sagt att det inte är självklart att den ska sättas i trafik, säger Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert. Kostnadsbilden gör det ännu svårare att tänka sig och det är helt uteslutet att stoppa in en fjärde färja mot denna bakgrund.
Så sent som i förra veckan sade man nej till "Italienfärjan".
- I förra veckan gav vi ett preliminärt nej till den men rederiet har lovat att återkomma med mera information och vi kommer att behandla frågan vid vårt styrelsemöte i oktober. Om vi kan tänka oss att byta ut den lilla färjan eller inte återstår att se.
Den pågående rättstvisten mellan myndigheten och rederiet komplicerar bilden ytterligare. Gjorda ändringar i färjelägena inför Kinafärjornas ankomst är en huvuddel i denna och skall den nya snabbfärjan sättas i trafik krävs åter vissa ombyggnader.
Staffan Widlert:
- Kostnaderna för hamnarna gör det ytterligare mera komplicerat och den delen i tvisten mellan oss är den allvarligaste vi har. Jag ser det som svårt att sätta i gång nya åtgärder i hamnarna innan tvisten är avgjord. Det skulle förenkla allt avsevärt om den vore avgjord.
Men Staffan Widlert fastlår att enda möjligheten för den nya snabbfärjan att komma i Gotlandstrafik är som ersättning för den nuvarande HSC Gotlandia och till oförändrade kostnader för staten.
- Bolaget får betala alla merkostnader och det har de sagt sig beredda att göra. Men det är inte säkert att det räcker ändå.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!