Risk att balterna tar över
Visst finns risken att baltiska rederier försöker ta över Gotlandstrafiken. De har kostnader som är nästan bara hälften av våra. Gotlandsbolagets styrelseordförande Jan-Eric Nilsson lät riktigt orolig när han vid gårdagens bolagsstämma fick frågan om konkurrensen från Baltikum i den kommande upphandlingen om Gotlandstrafiken. Men mest blev stämman en tuff duell mellan Jan-Eric NIlsson och Aktiespararnas vice vd Gunnar Ek där den senare kom med en rad skarpa anklagelser. Som att familjen Nilsson vill ta över hela bolaget för egen del.
- Rederier från alla EU-länder har ju möjlighet att lämna anbud på trafiken och i Baltikum har man mycket lägre kostnader än vad vi har. Så visst är vi oroliga. Men vi hoppas ändå få fortsätta med trafiken tack vare att vi har ett försprång vad gäller teknik och snabbfärjor. Det finns inte många rederier i världen som ligger i sån framkant som vi gör, svarade Jan-Eric Nilsson.
"Obegriplig anmälan"
På stämman, som hölls i Rackethallen i Visby inför cirka 650 aktieägare, togs också upp Rikstrafikens polisanmälan mot Destination Gotland.
Gotlandsbolagets vd Jan-Erik Rosengren ansåg anmälan helt obegriplig, men Åke G Sjöberg jämförde med Norrboms och Transportrådets angrepp på Gotlandsbolaget för 20 år sedan - med resultatet av Gotlandsbolagets förlorade trafiken.
"Familjen tänker ta över"
Men mest var bolagsstämman - som vanligt kan man påstå - en hård duell mellan Aktiespararnas Gunnar Ek och Gotlandsbolagets huvudägare och styrelseordförande Jan-Eric Nilsson. Den förre kom med en lång rad anklagelser:
- Familjen Nilsson vill genom inlösen av aktier få bort så många aktieägare som möjligt för att genom köp eller fusion ta över hela bolaget för egen räkning. Familjen kan då tvinga de "motsträviga, elaksinnade" gotlänningar som hittills vägrat sälja bort sina aktier. Så det här är kanske sista offentliga bolagsstämman, sa han.
- Och familjen Nilsson löste in en större post av sina aktier först nu, nu när aktien stigit bra i värde - medan de lockat andra aktieägare att sälja tidigare till mycket lägre priser. Cyniskt, sa Gunnar Ek.
- Jag har flera år gett rådet till aktieägarna att inte lösa in sina aktier. Och de som var kloka nog att lyda mitt råd har på senare år blivit 375 miljoner kronor rikare. Och familjen Nilsson har blivit en halv miljard rikare tack vare den stigande kursen, sa han och kritiserade också den låga utdelningen till aktieägarna.
"Tacka Eric David"
- Gunnar Ek borde sluta upp med alla sina insinuationer, tyckte Åke G Sjöberg som gick upp till Jan-Eric Nilssons försvar. Men den senare skötte också sitt eget försvar och hade många positiva siffror att ta till:
- Vi har haft en mycket god värdetillväxt. Sedan 1995 har det egna kapitalet stigit med 426 procent, aktiekursen med 935 procent och utdelningen har mer än fördubblats, kontrade han.
Rekordvinst
Därtill kunde vd Jan-Erik Rosengren presentera senaste årets rekordvinst på 246 miljoner, den bästa i bolagets 140-åriga historia. Det imponerade till och med på Gunnar Ek:
- Enastående. Det är svårt att hitta ett annat börsbolag med sådana vinster som Gotlandsbolaget visat fem år i rad. Bakom det ligger kloka beslut och en mycket god ledning, berömde han.
- Jo, aktieägarna har haft en jättelik förmögenhetstillväxt - och det skall vi tacka Eric D Nilsson för, kommenterade Åke G Sjöberg.
"Inte ens fått läsa"
Men smolket i glädjebägaren var ändå oron inför trafikupphandlingen och Rikstrafikens polisanmälan mot rederiet - en anmälan som, om rederiets fälls, betyder förlust av trafiken.
- Och vi får inte ens läsa polisanmälan. Men jag är övertygad om att ingen inom rederiet gjort något brottsligt och vår ambition är förstås att fortsätta trafiken på lika hög nivå, summerade Jan-Erik Rosengren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!