Riskerar åtal för olaglig kreaturfrakt ­ och i går kväll spanade "djuragenterna" på nytt

Den gotländska djurtransporten skuggades av personal från miljö- och hälsoskyddsnämnden.
Från att resan startade på Gotland till slutmålet, ett slakteri i Småland.
Syftet med den agentliknande aktionen var att försöka avslöja vad man misstänkte var ett brott mot tidsbestämmelserna vid djurtransporter.
Hur det gick? Jo, transportföretagets ägare och chauffören blir nu polisanmälda.
Djuren fraktades i tio timmar. Maxtiden är enligt lagen, åtta timmar.

Gotland2002-01-24 04:00
Det var den 14 oktober förra året som slaktdjuren skulle skickas till Småland.
Lastningen skedde under eftermiddagen.
Klockan 14.30 lämnade chauffören sin fastighet på mellersta Gotland och körde till Visby samt där, direkt ombord på Oskarshamnsfärjan.

<span class=MR>I bästa agentstil...</span>
Vad han inte visste var att han sedan flera timmar var under sträng bevakning.
I den personbil som följde djurtransporten satt två personer från Miljö- och hälsoskyddskontoret, redo att bokföra transportbilens rörelser minut för minut.
­ Vi kände till att det skulle gå en transport och bestämde oss för att hålla koll på bilen för att kunna säkra bevis, säger djurskyddsinspektör Leif Söderström.
­ Vi misstänkte förstås att man inte skulle klara åttatimmarsgränsen. Vid transport av slaktdjur gäller att djuren inte får fraktas i mer än åtta timmar.
Färjan avgick, och kom klockan 19,30 till Oskarshamn.
Exakt klockan 22.08 kom bilen fram till slakteriet i Lammhult med sin last av fem kor och fyra mellankalvar från tre gårdar på Gotland.
Längre än till Oskarshamn sträcker sig inte de gotländska djurskyddsinspektörernas område.
När man kom till Småland vidtog en annan kommungräns, men bevakningen vid slakteriet hade övertagits av kolleger till gotlänningarna och man kunde därför få besked om exakt på minuten när bilen rullade in vid slakteriet.
Sista djuret lastades av klockan 22.55 och enligt den bedömning som gjorts av inspektörerna och som nämnden ställt sig bakom, tog transporten cirka tio timmar.
Man konstaterar också att det dels finns ett slakteri på Gotland, dels finns ett i Kalmar och att båda dessa alternativ innebär att man kan klara åttatimmarsgränsen. Underförstått: man måste inte köra djuren så långt bort, det finns slakterier på närmare håll som man nog bör hålla sig till för klara lagens krav.
<span class=MR>På hugget igen i går</span>
Enligt inspektionen bröt transportören mot flera av föreskrifterna för transport av levande djur och det blir nu polis och åklagare som får arbeta vidare med fallet.
Men djurskyddsinspektionen rullar vidare.
Så sent som i går kväll, var man på hugget igen för att kontrollera en transport med målet i södra Norrland.
Enligt ett tips skulle en bil med gotländska livdjur rulla mot Norrland natten till i dag efter att först ha fraktats med färja till Nynäshamn.
Eftersom det rörde sig om livdjur, gäller andra regler.
Livdjur får fraktas i 14 timmar men måste sedan ha mat och vatten.
­ Och vad vi vet finns ingen utrustning i djurtransportbilarna på Gotland för att förse djuren med vatten, konstaterar Leif Söderström.
­ Det betyder att vi troligen har ett nytt fall med olaglig djurtransport på gång.
<span class=MR>En bil i veckan</span>
Han bedömer att det går minst en transport i veckan till fastlandet med slakt- eller livdjur.
Om åklagaren finner att transporten skett i strid med lagen, är det i första hand transportföretagets ägare som ska ställas till svars för brottet.
Antalet fall med avslöjande, olagligt genomförda djurtransporter från Gotland har varit förhållandevis få. Men det har hänt tidigare att gotlänningar dömts och fått plikta med böter.
lMiljö- och hälsoskyddsnämnden beslöt vidare att låta länsstyrelsen pröva en begäran från Visby energi AB om att få provelda fjärrvärmepannan vid Skrubbs med förorenad kutterspån (från häststall).
lEn hundägare på mellersta Gotland måste skärpa sig och se till så hundarna rastas ordentligt samt att de ha tillgång till ett utrymme som är fritt från gammal hundskit. Sköter sig inte hundägaren, kan kosta sammanlagt 6000 kr i vite.
lEn djurägare på norra Gotland måste ordna med bättre stängsling för sina får och grisar så att inte djuren kan ta sig till grannmarkerna och ut på allmänna vägar. Mannen har många gånger tidigare varit föremål för Miljö- och hälsoskyddsnämndens beslut just på grund av brister i djurhållningen.
lNämnden tillstyrker förslaget till detaljplan för Stjups 1:27 med flera fastigheter i Hablingbo, där Vindkompaniet vill uppföra 15 vindkraftverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om