Rislyktor, som även kallas thailyktor eller japanska lyktor, har blivit ett allt mer populärt alternativ till fyrverkerier och valborgsmässobrasor.
Tillstånd krävs
Vad många inte känner till är att det kan krävas tillstånd för att få släppa upp dessa lyktor med brinnande eld inuti.
Och då handlar det inte om brandfaran utan om att lyktorna kan vara en fara för flyget. Dels kan de skapa problem om de sugs in i flygplansmotorerna, dels kan ljuset från lyktorna distrahera piloterna.
Därför krävs det tillstånd från Transportstyrelsen om du ska släppa upp en eller flera lyktor närmare än en mil från en flygplats, eller om det är lyktor som beräknas stiga högre än 400 meter.
Ansökan ska göras senast 21 dagar före planerat uppsläpp och innehålla en rad upplysningar.
- Studentkåren Rindi har sökt tillstånd inför valborgsfirandet. Vi har gett klartecken eftersom de redan har varit i kontakt med flygplatsen och kommit överens om att släppa upp lyktorna när det är en lucka i flygtrafiken. Det är den första ansökan vi fått från Gotland, berättar Sigge Skarsfjäll på Transportstyrelsen.
Ökad brandrisk
Rislyktorna innebär också en ökad risk för bränder.
- Blåser det rakt ut över havet kan det vara okej, men inte över innerstan eller annan bebyggelse. Vi kan inte förbjuda lyktorna, men vi vill att människor ska tänka till innan de släpper upp lyktorna. Att de kollar vindriktning och funderar över vilka konsekvenser det kan få om lyktan kantrar lite, börjar brinna och faller ned. Den som släpper upp en lykta har ett ansvar, säger Jonatan Ahdrian.