Det har gått tre månader sedan Marika Gardarfve tog över butiken efter Björn Smittsarve.
Efter att ha arbetat i affären i drygt sex år så visste hon ganska väl vad hon gav sig in på. Och kundernas reaktioner har enbart varit positiva.
- Det kom nog inte direkt som någon överraskning för våra kunder. Många hade haft på känn att det skulle bli så och de är glada att jag tagit över. Och de tycker att jag gör ett bra jobb. Förutom att vi har kvar våra trogna kunder så har vi också lyckats ta tillbaka en del av den försäljning vi hade tappet. Det är tidigare kunder som har börjat handla här igen, berättar hon.
Känner de flesta
Marika Gardarfve har bott i Herrvik sedan 2002 och känner de flesta kunderna. När hon tog över blev det en ordentlig rivstart.
- Det blev lite mycket jobb i oktober och november. Vi bytte ju från Ica Nära till Tempo och det var mycket som skulle lösas. Men det har gått väldigt bra och det känns som ett bra byte med många bra kampanjer bland annat. Och nu tycker jag att jag har kommit in i rutinerna, säger Marika Gardarfve.
Biltillbehör
Problemen löser hon efter hand, det mesta går att fixa, tycker hon.
- Sortimentet har förändrats en del. Tidigare hade vi en del biltillbehör till exempel. Det har inte Tempo men nu har jag löst det genom att få leveranser från ett företag som säljer sådant till bensinmackar, berättar Marika Gardarfve.
Sju dagar
Butiken i Katthammarsvik har öppet sju dagar i veckan, så en stor del av veckans timmar tillbringar hon på jobbet.
- Men på helgerna försöker jag gå hem klockan fyra i alla fall. Min man är fiskare och han är ute på sjön fem-sex veckor i taget och sedan är han hemma någon vecka. Då hjälper han också till med affären och jag försöker vara ledig lite mer då när han är hemma.
Marika Gardarfves syster arbetar också i affären och hon har mycket hjälp av sina föräldrar och sina svärföräldrar.
- Jag tycker att mitt arbete är jätteroligt. Det bästa är kontakten med alla människor. Det blir så personligt i en mindre butik på landet. Man lär känna varandra och är det någon kund som inte dyker upp så undrar man om det har hänt något. Då brukar jag fråga någon av den personens grannar för att kolla att allt är okej, säger Marika Gardarfve innan hon återvänder till kunderna.