Röken i Slite kan bli färjebränsle

Projektet Power to gas går framåt. I höst väntas genomförbarhets­studien vara klar. ”Vi har visionerna, vindkraften och koldioxiden, därför vill vi pröva detta”.

Projektledare. Bertil Klintbom, internationell strateg vid Region Gotland som leder projektet Power to gas på Gotland.

Projektledare. Bertil Klintbom, internationell strateg vid Region Gotland som leder projektet Power to gas på Gotland.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2016-05-29 05:30

Efter en förstudie, som blev klar för ett år sedan, stod det klart att Gotland är den enda platsen i landet där en pilotanläggning är möjlig.

– Nu gör vi en genomförbarhetsstudie där vi ska se på de ekonomiska förutsättningarna, säger Bertil Klintbom, internationell strateg vid Region Gotland.

Genomförbarhetsstudien väntas vara klar i september och en fullskaleanläggning kan stå klar 2025.

Röken som släpps ut från Cementa i Slite innehåller cirka 17 procent koldioxid och med hjälp av överskotts­el från vindkraften ska koldioxiden omvandlas till vätgas. Vätgasen kan användas som den är eller låtas reagera med koldioxid och bilda metan och användas som drivmedel.

– De nya färjorna går på LNG, flytande naturgas, men de kan lika gärna köras på LBG, flytande biogas, säger Bertil Klintbom.

Gasen kan även användas som drivmedel för bilar.

Det är företaget Swedegas som har tagit initiativ till att utveckla projektet Power to Gas i Sverige tillsammans med representanter för den svenska energibranschen.

Intresset för den här typen av anläggningar är stort både i Sverige och internationellt.

– Man ska se det som ett industriellt projekt och regionen är på inte något sätt huvudägare men vi måste vara med för att man ska kunna få EU-stöd, säger Bertil Klintbom.

Genomförandestudien beräknas kosta runt 560 000 kronor varav 50 000 kronor, det vill säga Bertil Klintboms arbete, bekostas av regionen.

Om pilotanläggningen ska ligga i Slite vid Cementas fabrik, vid Brogas eller på någon plats närmare Visby, är ännu inte bestämt.

– Koldioxiden från Cementa kan transporteras i rör, säger Bertil Klintbom.

Det finns cirka 30 pilotanläggningar i Europa men ingen är exakt likadan som den som planeras på Gotland. Därför behövs en ny pilotanläggning.

Att bygga en fullskaleanläggning kostar, enligt Bertil Klintbom, säkerligen över 100 miljoner kronor.

– Industrin har möjligheter att investera för att reducera sina utsläpp, sen finns det stora bidrag att hämta, säger han.

För Gotlands är Power to Gas en möjlighet att både kunna ta vara på överskotts­el från vindkraftsproduktionen, få mer ut av sin biogas som används som fordonsbränsle och minska koldioxidutsläppen från Cementa.

– Gotland ska bli en ledande ö-region i miljö- och klimatfrågor. Vi har visionerna, vindkraften och koldioxiden, därför vill vi pröva detta, säger Bertil Klintbom.

Power to gas

På sikt handlar Power to gas (P2G) om att ta fram en systemlösning som knyter samman behovet av att storskaligt kunna lagra el med behovet av att få fram mer förnybara drivmedel.

I Danmark och Tyskland ses Power to gas som en lösning för att nå målen om förnybar energi till 2035 och 2050. I Tyskland finns ett stort antal demonstrationsprojekt för att utveckla tekniken och förbättra verkningsgraden. Bilföretaget Audi öppnade sommaren 2013 en anläggning i Wertle där man producerar förnybart drivmedel till gasfordon genom Power to gas.

Källa: Power to gas

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om