Romabygget som gav eko ute i Europa

För tio år sedan hamnade Per Cederkvist i rullstol och för att ha något att sysselsätta sig med, började han bygga motorcyklar.
Hans senaste bygge "Fusion" kom nyligen på en hedrande nionde plats, i EM i MC-bygge i Tyskland.

Gotland2006-04-12 06:00
Motorcyklar har alltid legat Per Cederkvist varmt om hjärtat.
- Jag har alltid varit intresserad och haft en massa kompisar i hoj-svängen, men jag var väl den enda som ville skita ner mig och skruva, säger han.
För tio år sedan blev Per Cederkvist förlamad från midjan och neråt sedan dess har han spenderat åtskilliga timmar åt att bygga motorcyklar.
- Det började på riktigt när jag hamnade i rullstol och behövde något att göra.
Efter att i åratal ha mekat och donat hemma i källaren, i Hörsne, flyttade Per Cederkvist för en månad sedan in i en verkstad i gamla sockerbruket, efter en massiv övertalning av vännerna Anders Stumle och Johnny Nilsson.
- De var hemma och såg hur jag hade det och sa att så här kan du ju inte ha det, sen började de fixa i ordning här.

Fusion
I verkstaden står det nyss hemkomna EM-bygget "Fusion", som han har byggt tillsammans med Ulf Stjernholm, på dennes uppdrag. Motorcykel kom på en hedrande niondeplats, i EM i MC-bygge, i Tyskland och ska snart börja vandra runt på olika mässor, först ut är Elmia i påskhelgen.
- Nu är man erkänd i Europa och om man jämför med de man slog där nere, så har de flest mångmiljonbudgetar, säger Per Cederkvist.
Även "Fusion" kostade en slant att bygga, ungefär 250 000 kronor, gissar Per Cederkvist på.
- Ska man sitta och handgno så kostar det, säger han och påpekar att det är en väsentlig skillnad mellan att montera en motorcykel och att verkligen bygga en från grunden.
- Om du går och köper en bokhylla på Ikea och monterar ihop den så kallar du dig ju inte möbelsnickare för det.
På "Fusion" är styret, tanken, bakskärmen, sidoplåtarna, ja, det mesta utom växellådan, motorn och hjulen, egenhändigt tillverkat och retrodesignen förenas med moderna funktioner, som el-start, därav namnet "Fusion".
- Detaljerna ska se gamla ut fast vi har gjort dem och så ska de flyta ihop med det nya, säger Per Cederkvist.

Tidsödande
Att bygga allt för hand är tidsödande, särskilt utan full styrka och funktion i händerna och Per Cederkvist är i behov av handräckning.
- Jag måste ha en assistent som tar fram och håller i. Frun ställer upp, hon är nog den enda som förstår sig på hur jag är skapt i huvudet, säger han.
Trots problemen ägnar Per Cederkvist åtskilligt med tid åt sina MC-byggen.
- Så mycket jag orkar, jag har rätt mycket smärta. Drömmen hade varit om jag kunde jobba med det här 40 timmar i veckan, eller 80 till och med, men det funkar inte eftersom jag är så pass kass i kroppen. Det här är en hobbyverksamhet än så länge, det går inte att leva på det, men om det hade gått, hade jag gärna gjort det.
Just nu håller Per Cederkvist på och utforskar hur han skulle kunna använda datorn i arbetet med att bygga motorcyklar.
- En datorstyrd fräs skulle underlätta enormt, det är min högsta önskan att få loss pengar till en så?n.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om