Rycker sällan ut på Gotland

Gotlands ambulanshelikopter ska kunna användas vid akuta personskador och räddningsfall. Så var det tänkt - men verkligheten ser annorlunda ut. - Under sommaren har den knappt gjort några utryckningar alls, säger Leif Jacobsson, räddningsman på SOS-helikoptern.

Ska Per-Olof Jacobsson (c) och Lena Celion (m) se till att sjukvården och skolan får stora sparbeting i år och 2009?

Ska Per-Olof Jacobsson (c) och Lena Celion (m) se till att sjukvården och skolan får stora sparbeting i år och 2009?

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2010-07-28 04:00
Helikoptern är stationerad i Visby och ska enligt avtal mellan Scandinavian Medicopter AB och kommunen kunna användas som flygande ambulans vid akuta fall på avlägsna delar av Gotland.

Ofta upptagen
Men helikoptern är ofta upptagen med sjuktransporter från lasarettet till sjukhus på fastlandet.
Problemet är särskilt stort sommartid.
- Helikoptern ska användas till att transportera patienter från lasarettet. Under övrig tid ska den vara tillgänglig för oss. Men under de senaste fem, sex veckorna har den varit mycket belastad av sjuktransporter, konstaterar Dick Svennefelt, räddningschef.
De rullande ambulanserna kan då inte räkna med någon förstärkning av helikoptern.
- Det leder till att vi får lasta in fler än tillåtet i våra ambulansbilar. De går ofta med övervikt, så vi tvingas bryta mot reglerna för att det råder brist på ambulanser, säger Anders Johansson, facklig företrädare på Falck ambulans.

23 miljoner
I fjol kostade den luftburna ambulansverksamheten 23 miljoner kronor, avtalet med Scandinavian Medicopter AB stod för 21,4 miljoner av den kostnaden.
Våren 2006 skar kommunen ner ambulansberedskapen på norra Gotland. Den är sedan dess endast i tjänst mellan klockan 08.00 och 18.00 på vardagar. Övrig tid utgår ambulansen från Visby, med längre utryckningstider som följd.

Mörker begränsar
Ambulanshelikopterns möjligheter att ta larm kommer dessutom att begränsas när höstmörkret faller.
De europeiska flygets regelverk förbjuder sedan två år helikoptern att landa på okända platser i mörker - utan mörkerseendeutrustning.
Det skulle kosta cirka en miljon kronor att installera utrustningen och utbilda personalen.
- Kommunen får vad den betalar för. Vi törs inte investera i ny utrustning utan ett längre avtal med dem, säger Stig Larsson, pilot på SOS helikoptern.

En kostnadsfråga
Per-Olof Jacobsson (c), är ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden och ytterst ansvarig för ambulansberedskapen på ön.
Han välkomnar GT:s rapportering i ämnet.
Man kan inte ha en beredskap utifrån allt som kan hända, och gardera för allt. Det här är en fråga om vad det får kosta, helt enkelt. Men det är bra att det blir en diskussion om vilken nivå som ska gälla och man kan inte vara säker på att det är absolut rätt som det är i dag. Vi får se på det här efter sommaren.
Ambulanshelikoptern - livräddare och ekonomisk gökunge
Kommunen hyr in ambulanshelikoptern av företaget Scandinavian Medicopter AB. Före 2008 betalade räddningstjänsten för helikoptern, men kostnaderna blev för stora. Fem tjänster fick dras in som en följd av det hål i budgeten som helikoptern skapade. Nu är hälso- och sjukvårdsförvaltningen ansvarig för helikoptern. Så länge den kör många av lasarettets patienter till fastlandet kompenseras kommunen av andra landsting. De pengarna finansierar till viss del helikopterverksamheten .
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om