Ryskt sågtimmer hamnade i Visby istället för i Klinte
Kommunens schabbel med hamntillstånden har lett till problem för Gotlandsflis, eftersom hamnen i Klintehamn ännu inte fått sitt godkännande.Det ryska sågtimret som skulle till Klintehamn hamnade i Visby. Gotlandsflis måste tillgripa kostsamma landtransporter för att få timret till sågen.Dessutom kunde inte Gotlandsflis som brukligt skicka iväg ett lass flis i lördags. Den båt som skulle frakta flisen kunde inte tas emot i den icke godkända hamnen.
Det som har hänt har hänt, suckar Lars Ahlby på Gotlandsflis i Klintehamn.
Men det går inte att komma ifrån att den kommunala missen när det gäller att söka tillstånd för hamnarna förorsakar onödigt krångel och onödiga kostnader för Gotlandsflis.
<span class=MR>Ryskt sågtimmer</span>
Det hör till bilden att Gotlandsflis då och då när det råder brist på inhemskt timmer köper in en båtlast från Ryssland. I slutet av förra veckan var därför en båt på väg från S:t Petersburg med 1 800 kubikmeter sågtimmer.
Från företagets sida hade man vid något tillfälle tidigare frågat kommunens hamnavdelning om det var klart i Klintehamn med det tillstånd som krävdes efter 1 juli för fartyg i internationell sjöfart.Svaret blev att det var fixat. Men det var inte allt fixat visade det sig.
Timmerbåten fick alltså lossa sin last på Holmen i Visby i stället för i Klintehamn. Visby hamn fick ju sitt godkännande med minsta möjliga marginal tidsmässigt och där var det tillåtet att gå in för timmerbåten. Men även om det var tillåtet var det inte så lämpligt, dels med tanke på att det ju var till Klintehamn timret skulle och dels med tanke på den kryssningstrafik som pågår. Timret är inte någon prydnad precis.
<span class=MR>40-50 lass</span>
Vi försöker få bort stockarna så fort som möjligt, säger Lars Ahlby.
Med tre timmerbilar med släp har man i princip kört dygnet runt.
Totalt krävs 40-50 lass för att få bort allt.
Vad kostar det?
Lars Ahlby kan av förklarliga skäl inte nu ange en exakt summa, men han tror att landtransporterna med bil kommer att kosta 80-100 000 kronor. Till detta skall läggas kostnaden för att frakta kranarna från Klinte till Visby.
Vem som skall betala denna onödiga extrakostnad råder det inga tvivel om.
Det måste kommunen betala, säger Lars Ahlby.
<span class=MR>Flis i lager</span>
Ett annat problem har Gotlandsflis fått på hemmaplan.
Regelmässigt skeppar man ut en flislast varje lördag, men i lördags omöjliggjordes denna utlastning.
Fartyget som sköter transporterna är registrerat på Åland och kan inte gå in i den icke godkända hamnen i Klintehamn utan att bli "nedsmutsat".
Lars Ahlby hyser inga förhoppningar om att tillståndet skall bli klart till på lördag. Han räknar med att man måste lagra ytterligare en flislast, vilket medför vissa utrymmesproblem.
Det kan också medföra att vi blir tvungna att kalla in folk som gått på semester när det blir möjligt att lasta ut igen, säger Lars Ahlby.
<span class=MR>Inte tillbaka</span>
Enligt tidigare uppgifter skulle hamnchefen Ralf Westerén vara tillbaka från semester i går, men hans telefonsvarare uppgav i går att han nu inte väntas åter förrän måndagen den 19 juli.
GA lyckades i går inte få kontakt med förvaltningschefen Per Lindskog för en kommentar.
FOTNOT: Inte heller hamnen i Ronehamn har blivit godkänd.
Hamnade fel. Det blev drygt och kostsamt att landtransportera skeppslasten timmer som kom till Visby i stället för Klintehamn.Foto: HENRIK RADHE
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!