Ryssen kom till Säve- aulan i musikalisk form
Ryssen kom till Säveaulan på lördagen.Det skedde i form av en konsert innehållande enbart ryska tonsättare och via det ryska karaktärsinstrumentet framför andra - balalajkan.Konserten ingick i Gotlandsmusikens abonnemangsserie. Dirigent var Jon Terje Svendsen och det var Gotlandsmusikens blåsorkester som höll ihop det hela och i några inslag fick förstärkning i form av Gotlands balalajkaorkester. Och då var det fullsatt på scenen.
Och inspirerade landskapet Tjajkovskij så tycktes hans italienska verk inspirera Blåsorkestern som gav det en synnerligen inkännande och frisk tolkning.
Örongodis
Konserten i övrigt innehöll stora delar örongodis. För en betydande del av den ryska, senromantiska musiken är synnerligen lättlyssnad när man bryter ut delar ur större verk som operor och baletter men då går också den viktiga musikaliska helheten förlorad. Nu hade man till stora delar ändå inte valt det allra mest välkända i utsnitten och provkartan på ryska tonsättare blev hyfsat bred. Här återfanns såväl Michail Glinka som Nikolaj Rimskij-Korsakov men även senare namn som Sergej Prokofiev, Igor Stravinskij och Dmitrij Sjostakovitj.
Vemod och sentimentalitet men även munterhet och feststämning återfinns ofta i den ryska musiken. Och när Gotlands balalajkaorkester - där även konsertkonfereniceren Eva Sjöstrand bänkade sig - tog plats på scenen underströks stämningslägena och några rejäla doser vemodig rysk folkmusik serverades. Publiken försågs dessutom med röda näsdukar för att kunna signalera bifall alternativt torka tårarna.
Multibalalajka
Balalajkarepertoarens klassiker "Månen lyser" blev en lagom start. Den följdes av bland annat triomusik signerad Owe, Johan och Erik Ronström och där Owe avslutade med att förvandla sitt instrument till något av en multibalalajka. Avslutningsvis i första akten fick publiken sjunga med i Dr Zjivago-temat "Nånstans nångång".
Andra akten kändes musikaliskt tyngre. Här inledde Blåsorkestern med "Hymn till solen" ur Nikolaj Rimskij-Korsakovs opera "Guldtuppen" och följde upp med en polka ur Dmitrij Sjostakovichs balett "Bulten". Här fick Zbigniew Jakubowski excellera när han via sin fagott tolkade en sann byråkrat.
Konserten avslutades så med det nämnda "italienska" Tjajkovskijverket och som extranummer blev det en liten dos äkta "svangodis".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!