S/S Drottens propeller funnen - åter till Visby
- Inte skall gamla Drottens propeller stå här undangömd på Åland. Vi måste försöka få den hem till Visby igen. Erik Åkesson, exgotlänning i Danderyd, reagerade direkt när han i utkanten av ett köpcentrum i Mariehamn på Åland plötsligt fick se den propeller som tillhört Gotlandsbolagets gamla trotjänare S/S Drotten från 1928. Nu presenterar han Gotlands kommun ett förslag om att placera propellern som ett minnesmärke på Hamnplan i Visby.
- Propellern är värd ett bättre öde, tänkte han och började forska närmare kring sitt fynd.
Först kollade han med varvet i Oskarshamn där "Drotten" en gång byggdes, och han for till Sjöhistoriska museet i Stockholm för att få fram ritningar och bekräftelse på att det var rätt propeller han hittat. Han hittade också propellerns ägare, en före detta skrothandlare som nu sa sig beredd att sälja propellern.
Erik har också sökt sponsorer, dels för att köpa in propellern och få den hemfraktad till Gotland. Jodå, flera är intresserade av att hjälpa till.
Helst på Hamnplan
- För det är förstås i Visby propellern skall visas upp, menade Erik och tog kontakt med en annan sjöfartsintresserad exgotlänning, kusinen Stig Sedelius i Norrtälje. Stig - som vi här på sjöfartssidan tidigare presenterat som duktig målare - tecknade snart en skiss över Hamnplan i Visby med propellern inritad. Här, framför Gotlandsbolagets kontor och nära Skeppsbron där "Drotten" så ofta legat, vore den lämpligaste platsen att placera propellern på, resonerade de.
Förslaget har nu presenterats för Gotlands kommun som hittills visat ett positivt intresse men ännu inte fattat några beslut. Ärendet ligger för närvarande vid kulturkontoret.
En trotjänare
S/S Drotten var en av Gotlandsbolagets tidiga trotjänare, byggd i Oskarshamn 1928 som den första passagerarbåt med det namnet. Hon kom att gå i trafik ända fram till 1963, då rederiets nya Holland-byggen var på gång.
Gamla Drotten köptes sen in av Vikinglinjen och hamnade på Åland för att sättas in i trafik mellan Mariehamn och Kapellskär. Hon fortsatte i trafik fram till 1967, det senaste året ägd av Rederi AB Solstad.
Hennes nya öde blev caféfartyg i Mariehamn innan hon såldes till Algot Johanssons varv och nedgraderades till pråm. 1977 var det definitivt slut för den gamla trotjänaren som nu gick till skrot på Åland.
Det fanns en period krafter som ville rädda henne och återföra det gamla ångfartyget till Visby. Men så blev det alltså inte, däremot räddades ett fåtal detaljer. Propellern, som sagt, och den gamla vackra träratten syns i dag i Visby Skeppargillets lokaler, donerad av skeppsredaren Carl-Bertil Myrsten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!