Så blev regionens nya hemsida – kostade 1,8 miljoner

Efter drygt två års arbete så står Region Gotlands nya hemsida färdig. Den lanserades under tisdagen och responsen har varit blandad hos användarna, menar regionens kommunikationsdirektör, Ulrika Holm: "Men överlag känns det positivt".

Region Gotland har, på sin startsida, övergett de tidigare färgerna och istället använt sig av till blått och grönt.

Region Gotland har, på sin startsida, övergett de tidigare färgerna och istället använt sig av till blått och grönt.

Foto: Albin Jakobsson

Gotland2024-02-07 16:30

Trots att lansering är gjord, så menar Ulrika Holm samt projektledaren Sebastian Havdelin, att utvecklandet av sidan fortsätter.

– Vi har fortfarande saker att jobba på. Det är inte så att vi släpper sidan helt nu. Men det känns jättebra att den är lanserad, säger Sebastian Havdelin.

– Det är som ett delmål. Självklart ska man vara glad och fira det, men snart är det dags att tänka på nästa steg. Det är en ständig utveckling, säger Ulrika Holm.

undefined
Region Gotland har, på sin startsida, övergett de tidigare färgerna och istället använt sig av till blått och grönt.

De båda berättar att sidan inte är fläckfri från start, och att frågor från användarna har dykt upp. Bland annat har vissa sidor inne på webbplatsen inte fungerat.

– Vi har tagit bort väldigt många sidor som fanns på den tidigare webbplatsen, och det tar lite tid för framför allt Google att hitta rätt. Därför hamnar man dessvärre fel ibland när man går via Google. Men de viktigaste sidorna ska man hamna rätt på, säger Sebastian Havdelin och fortsätter:

– När man gör en sådan här växling, från en webbsida till en annan, så dyker det alltid upp saker man inte kan styra över. Det är inget som är unikt för just vår sida.

undefined
Sebastian Havdelin har lett projektet med den nya hemsidan och tycker det känns bra att den nu är lanserad.

Ulrika Holm menar att responsen från användarna varit blandad.

– Någon tycker det ser skitsnyggt och fräscht ut, medan någon annan kanske saknar någon funktion och så vidare. Det är lite blandat, men överlag känns det positivt. Folk tycker det känns bra och strukturerat och att sökfunktionen fungerar bra. Det är något vi haft utmaningar med förut ur ett användarperspektiv, säger hon.

undefined
Ulrika Holm, kommunikationsdirektör på Region Gotland, menar att man fått blandad respons från användarna.

Den första märkbara förändringen man möts av på den nya hemsidan, är de nya färgerna. Rött och grått har blivit blått och grönt. Men det rör sig inte om en ny grafisk profil, utan bara en uppdaterad.

– Vi har kvar våra tidigare grundfärger med rött och grått och så vidare, men vi har adderat fler färger. Vi har haft ett behov utifrån att vi finns på en digital miljö, att anpassa färgerna till den digitala världen. Därför har vi breddat färgpaletten, men inte bytt ut den, säger Ulrika Holm.

Den nya hemsidan tog drygt två år att blir klar med och har kostat 1,8 miljoner kronor.

– Det är klart att det är mycket pengar och folk reagerar naturligtvis. Men vår uppfattning är att det inte är en anmärkningsvärd summa, och det gäller att investera så att vi håller den standard och följer de lagkrav vi har på oss, säger Ulrika Holm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!