Så blir du synlig i Almdalsbruset
Det har kallats ett politiskt OS utan publik, en plattform där politiker och lobbyister försöker att väsnas i kapp för att nå fram till journalister som förhoppningsvis för ut budskapet.Almedalsveckan är ett ypperligt tillfälle att synas och höras. Men många åker hem besvikna, enligt pr-konsulten Christian Ekström.Det är inte lätt att få uppmärksamhet när statsministerns kelande med kissen "Maud" tävlar om spaltmetrar och eterminuter.
Carina Borgestad har startat en förening, Medborgarkraft. Hela veckan har hon stått och delat ut sina långsmala lappar där hon kräver svar på vart medborgarnas skattepengar tar vägen och uppmanar politikerna att sätta en prislapp på sina reformer.
Än så länge är föreningen ytterst liten, bestående av en person, hon själv. Men Borgestad vill ha medlemmar och vilken plattform är inte bättre som marknadsföringsplats än Visby i början av juli, med hundratals journalister på plats, och lika många möjligheteter till publicitet? Alltid finns det någon som nappar. Undertecknad till exempel, som uppmanas att gå in på hennes hemsida och faktiskt gör det.
Det krävs planering och finess för att göra sig synlig i Almedalsbruset. Ett säkert kort är att släppa en rapport eller undersökning under veckan. Gratis mat och dryck är en annan klassiker. Gratis är gott och dessutom ett väldigt enkelt sätt att köpa uppmärksamhet på, menar pr-konsulten Martin Borgs. För en van minglare är det inte särskilt svårt att hitta en gratisfika att skölja ner den kostnadsfria baguetten med.
Pälsdjur är annars en bra variant. Förutom den katt som Göran Persson, statsministern som inte har varit på plats i Visby, i tv-sändning försökte kela med, och som han av oklar anledning kallade "Maud", blev Gotlandsbaggen Harald en av huvudpersonerna under veckan.
När de två militärerna från P18 kom gående med den respektingivande väduren, tätt följd av Fredrik Reinfeldt, blev fotograferna som förryckta.
"Kan du ställa dig åt andra hållet", "Såja, och så klappar du honom en gång till!" Moderatledaren överöstes av entusiastiska uppmaningar, själv såg han inte ut att vara helt bekväm med situationen.
<span class=MR>För barnen?</span>
Man kan undra om Almedalsveckan egentligen är till för barnen. Djur lockar. Liksom godis. Det finns överallt, av särskilt eller allmänt slag med eller utan företagslogotyp eller politisk avsändare. Man behöver inte röra sig många meter innan godisskålen åker fram. Varsågod och ta. Här var det godis. Vill de bara vara snälla eller varför är de så generösa?
Även pennor, t-tröjor och diverse artiklar med företagsnamn eller politiska slagord förekommer i utbudet. Men de lockar knappast några nya väljare utan är snarare till för de redan invigda.
Budskapen är många och de säljer sällan sig själva. Är det ämnen som dessutom är komplexa krävs särskild behandling. Genom att klä innehållet i lättsamma attribut genom lekar och tävlingar får budskapet en mer tilldragande form.
Hur för man till exempel ut kollektivavtalets förtjänster? Att stå och vifta med avtal lär inte dra till sig några större folksamlingar. Fackföreningen TCO har hittat sitt sätt. I djungelvagnen på hamnen kan besökaren vinna både en tropikhatt och en vattenflaska genom att delta i tävlingen "Vem är du i djungeln?", samtidigt som åtminstone en eller annan upplysning om yrkeslivets rättigheter snappas upp.
"Its a jungle out there" står det på vagnpersonalens tröjor. Det är arbetsmarknaden som är djungeln. Där behöver man karta och kompass och det är kollektivavtalen, förklarar Ulrika Emteryd från Farmaciförbundet.
I Apotekets tält intill är personalen offensivt informativ, men mycket vänlig. Snart har jag tre personer som berättar om hur bra det har blivit i de kommuner där vård och apotek samarbetar.
<span class=MR>Väl synliga</span>
De är väl synliga, de unga systrarna Miranda, Felicia och Matilda Forsgren, där de tågar ut från Wisby hotells entré med sina kroppstäckande plakat. ¿Centralt styre eller lokal välfärd?" står det på skyltarna.
De är här för att Rune Nordström, "bonuspappan", arbetar på Kommunförbundet och deltar i politikerveckan.
Systrarna vet att det ska vara något seminarium om välfärd på eftermiddagen, men inte så mycket mer.
Vi är inte riktigt säkra på vad det är, men vi får ganska bra betalt, säger Miranda leende innan de promenerar vidare, förbi raden av broschyrutdelare vid Donners plats, genom porten. Mot institution Almedalen.
Det är en djungel därute. En del hittar lianerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!