Regionen har ett mål om att invånarna ska få kontakt med den man söker på en minut. En ny servicemätning visar att man förbättrat siffrorna rejält. Från att 37 procent av invånarna nådde fram inom en minut år 2017 så var förra årets siffra 47 procent.
- Det är viktigt att våra invånare och företagare lätt kommer i kontakt med region Gotland och att man får svar på de frågor man har, säger regiondirektör Peter Lindvall i ett pressmeddelande.
I drygt 9 av 10 svar har informationen uppfattats som god eller medelgod, vilket är en liten förbättring. Bemötandet hos handläggaren har oftast bedömts som mycket god eller god. Årets upplevelse av att man fått svar på sin fråga och handläggarens intresse och engagemang är i nivå med övriga kommuner.
Svarstider för e-post har också förbättrats. Målet är att svara inom två dygn vilket skedde i 91 procent av fallen (80 procent 2017). Snittet är 86 procent.
Däremot har andelen fullständiga avsändaruppgifter i e-post försämrats något. Detsamma gäller svarskvaliteten, det vill säga att frågeställaren fått merinformation såsom bifogade länkar, tips och idéer.
- Det är ändå glädjande att se att våra ansträngingar ger resultat, säger Peter Lindvall.