Nya bussavtalet
Vid den senaste besiktningen hade en av Bergkvarabuss fordon, som visade sig vara tio år gammal efter en snabb slagning i Transportstyrelsens system, gått 82 533 mil. Det motsvarar drygt 20 varv runt jorden.
Av tio bussar som Gotlands Tidningar sökt på var sex av dem tio år gamla och hade gått mellan 65 000 och 83 000 mil. En av bussarna var ett år gammal och hade vid den senaste besiktningen gått 1 169 mil.
I den kritiserade upphandlingen, Bergkvarabuss vann, fanns det ingen maxålder angiven för hur gamla bussarna får vara.
– I avtalet har vi tillåtit begagnad utrustning så länge den är fullt funktionell. Det ska alltså inte vara någon skrotbuss utan det ska vara en helt okej utrustning i sammanhanget. Vi kunde inte kräva att man kom med nya fordon för ett treårsavtal, säger Jyrki Vainio, enhetschef för kollektivtrafiken på Gotland.
– Jag förutsätter att de är servade, genomgångna och fullt funktionella, fortsätter han.
Vad tänker du när jag säger 82 533 mil?
– I vår kollektivtrafik kan det vara mycket, så mycket kör man inte på Gotland normalt. Men tar vi en buss som har gått i Skåne, Stockholm eller Göteborg, där går de helt andra miltal, säger Jyrki Vainio.
Ja, huruvida 20 varv runt jorden är mycket för en buss eller inte verkar inte gå att säga. GT har varit i kontakt med Transportstyrelsen, Bilprovningen, branschorganisationerna Transportföretagen och Trafikanalys samt Bergkvarabuss, och samtliga är överens om att miltalet kan skilja rejält.
– Det beror helt på en mängd olika omständigheter, som har att göra med trafiken som utförts med bussen. Exempel slitage, vilken typ av linje, klimat och så vidare, förklarar Simon Sandberg, som är marknadschef på Bergkvarabuss.
Däremot kan han säga att tio år inte är mycket för en buss.
– I kollektivtrafiken i Sverige går bussarna i normalfallet i trafik tills de är 12 till 13 år.
Han får stöd av Ebba Fredin, som är pressansvarig på Transportföretagen:
– I Gotlands fall är tolv år inga problem, det kan bli längre om man tillåter helrenovering i avtalet, säger hon.
Maria Melkersson, statistiker på Trafikanalys, instämmer:
– Tio år är nog inte så gammalt såtillvida att bussarna funkar utmärkt. Vissa hävdar att man kan fräscha upp bussar till en bråkdel av kostnaden av vad en ny kostar.