Så hanterar handlarna riskgrupper som sitter i karantän

Vad kan näringslivet göra för att underlätta för gotlänningar i coronakarantän? Det är något som öns näringslivsberedning tittar närmare på.

Handlarna på Gotland har vidtagit flera åtgärder för att coronaanpassa sina butiker. Bilden är från i våras, när Peter Larsson monterade skyddskärmar på Ica Wisborg.

Handlarna på Gotland har vidtagit flera åtgärder för att coronaanpassa sina butiker. Bilden är från i våras, när Peter Larsson monterade skyddskärmar på Ica Wisborg.

Foto: Malin Stenström/arkiv

Gotland2020-09-07 20:15

Den senaste tiden har regionen och Gotlands näringslivsberedning, som samlar öns näringslivsorganisationer, kartlagt hur handlare och serviceföretag jobbar med tillgänglighet under den pågående pandemin. Undersökningen riktar in sig på service till personer i riskgrupp som vill undvika stora folksamlingar.

– Eftersom vi kommer att få leva med det här viruset under överskådlig tid framöver, är det viktigt att vi riggar för ett fungerande, säkert och tillgängligt samhälle för alla. Genom att samla goda initiativ är förhoppningen att verksamheterna också kan inspirera varandra, säger Maria Amér, smittskyddsläkare, i ett pressmeddelande.    

Drive in-handel, personlig shopping, särskilda öppettider för riskgrupper och hemleverans är några av lösningarna som lokala företag provat på sedan pandemin bröt ut. Det framgår av den enkät som beredningen och regionen skickat ut till ett stort antal lokala näringslivsaktörer.

Magnus Olsson, ledamot i näringslivsberedningen, tycker att företagarna lyckats bra med att möta utmaningen, men han betonar samtidigt att arbetet inte är över. 

– Det känns väldigt bra att vi genom det här gemensamma arbetet skapat ytterligare förutsättningar för alla de gotlänningar som tvingats leva isolerat under en lång tid. Det är en god start och förhoppningsvis kommer det att tillkomma ännu fler initiativ framöver, säger Magnus Olsson i samma pressutskick. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!