Den 30 november i fjol presenterades programmet ChatGPT för världen. En till det yttre enkel chattrobot som såväl utförligt och akademiskt som kortfattat och enkelt – allt utifrån användarens önskemål – kan besvara både krångliga frågor och genomföra komplicerade skrivuppgifter på nolltid.
Enligt brittiska ”BBC science focus” är detta möjligt genom att ChatGPT har studerat ett källmaterial på cirka 300 miljarder ord, bestående av både böcker och texter på internet. Bakom programmet – som sedan i mars är integrerat i Microsofts söktjänst Bing – står företaget OpenAI, som har sitt huvudkontor i San Francisco.
För eleverna och lärarna på Wisbygymnasiet tog det inte lång tid innan ChatGPT förändrade undervisningen betydligt.
– Vi lärare började prata om det redan när programmet kom. Men det var först efter jullovet som jag fick in skrivuppgifter där det kändes som att någonting inte stämde, säger Mats Karlsson, som är lärare i svenska och historia, och fortsätter:
– När man har haft eleverna ett tag lär man sig hur de brukar skriva. Så jag reagerade på att texterna kändes syntetiska, på något sätt. Men det går ju att komma runt om de exempelvis byter ut några formuleringar i texten som AI:n har skrivit.
LEDARE: ”AI kan vara bra, men vi behöver även intelligens som inte är artificiell”
Tillsammans med lärarkollegan Niklas Westergren och eleverna Stella Bodzay, Tindra Tumegård och Karin Lindblad berättar han om de senaste månadernas omställning. En omställning som innebär att flera lärare inte längre examinerar skriftliga hemuppgifter, eftersom de inte kan vara säkra på om eleven eller ett chattprogram har författat dem.
– Eleverna ska ju till exempel skriva och framföra tal i svenska. Om de skriver talen hemma så kan vi inte veta att de faktiskt har gjort det själva, säger Niklas Westergren, som undervisar i samhällskunskap, historia och ekonomi.
För Stella Bodzay, Tindra Tumegård och Karin Lindblad betyder det att de nu skriver sådana uppgifter på lektionstid, efter att ha förberett sig hemma.
– Jag tycker om att sitta hemma och skriva inlämningsuppgifter i lugn och ro, men det går ju inte nu. Så det är annorlunda, säger Tindra Tumegård.
LÄS MER: Forskare och företag vill stoppa AI-kapplöpning
Stella Bodzay menar att det på ett sätt kan vara positivt att slippa skriva i flera timmar på fritiden. Men samtidigt tror både hon och Tindra Tumegård att antalet timmar de behöver lägga ner på studierna är oförändrat. Och att skrivarbetet bara sker i skolan kan dessutom skapa andra problem.
– I vintras var jag sjuk när vi skulle skriva en bokanalys om ”Oliver Twist”. Då missade jag flera tillfällen att skriva den i skolan och blev stressad när jag kom tillbaka och låg efter alla andra, säger Tindra Tumegård.
Hon och Karin Lindblad kände inte till ChatGPT när de strax efter jul fick höra att de skulle sluta med hemuppgifter i engelska. Stella Bodzay hade hört talas om programmet på Tiktok.
Era lärare har ju fått in inlämningsuppgifter som skrivits av ChatGPT. Har ni också märkt att andra elever använder det i stället för att skriva själva?
– Ja, det är jättemånga som gör det. Och de gör det helt utan att tänka själva. Jag har också använt det några gånger, men då har det varit för att leta efter information. Och då hade jag först pratat med kompisar och sökt efter fakta på egen hand utan att hitta något, säger Stella Bodzay.
LÄS MER: Experten varnar: Snart tar AI-klonerna över musikvärlden
Att använda tekniken på det sättet är enligt Niklas Westergren något helt annat än att låta den skriva hela uppgiften.
– Det kan vara ett jättebra hjälpmedel för att få fram fakta. Men då behöver vi kanske också träna upp elevernas eget tänkande ännu mer. Vi kan nog i grunden bli tvungna att tänka om kring vad undervisning ska vara, säger han och menar att det redan nu borde vara aktuellt med längre examinationstider för skrivuppgifterna som görs i skolan.
Stella Bodzay berättar att hon kan bli frustrerad av tanken på att vissa har försökt använda ChatGPT för att slippa skriva inlämningsuppgifter.
– Jag kanske har suttit och kämpat med en text i flera timmar, men så får någon annan högre betyg trots att den lät ChatGPT skriva allt. Då blir jag arg, säger Stella Bodzay.
LÄS MER: Italien stryper tillgången till ChatGPT
Men utöver själva betygs- och bedömningsfrågorna har omställningen till att skriva uppgifterna i skolan också varit viktig av ett annat skäl, berättar Mats Karlsson.
– Det är relationen till eleverna. Jag vill inte fortsätta med hemuppgifter och samtidigt ge känslan av att jag inte litar helt på dem. De ska inte behöva bli misstänkliggjorda, och då är det bättre om de skriver i skolan.