"Så här kan vi inte ha det"
Min spontana reaktion är att vi måste titta djupare på resultatet och ta det på allvar. Så här kan vi inte ha det!Det säger kommunens näringslivschef Carl-Johan Löwenberg apropå Företagarnas betygsättning av lokala myndigheter. Gotlands kommun fick betyget 2,6 av 5 möjliga och blev därmed näst sämsta kommun i landet.Redan planeras det för åtgärder som ska vända läget.
Gotlands kommuns näringslivschef Carl-Johan Löwenberg arbetar inom ramarna för den regionala utvecklingsenheten, som ofta har direktkontakt med öns företagare. Hans spontana reaktion när han tagit del av undersökningen var att något måste göras!
Eftersom betygssättningen inte ger några motiveringar så är det det första man måste ta tag i, menar Löwenberg, som är lite förvånad över resultatet eftersom kommunen tidigare samlat in synpunkter från företagare synpunkter som alls inte varit så alarmerande.
Vi har gjort försök för att förbättra kommunens hantering av företagskunder och skapat en tvärgrupp mellan de förvaltningar som har företag som kunder, där vi resonerat utifrån något slags kvalitetsperspektiv.
En enkät genomfördes också.
Företagarna var rätt så nöjda. Vi var ute efter att de skulle föra fram kritiska synpunkter för att hitta förbättringsområden, men... Utifrån det funderar man över om betyget står för något annat, någon slags allmänt missnöje på attitydplanet, snarare än själva hanteringen.
Löwenberg har redan fört frågan vidare "inåt i kommunen". Exakt vad det innebär vill han inte gå in på.
Vad vi främst måste göra är att samla in vad de här signalerna står för och skapa en åtgärdsplan för att höja betyget till kommande undersökningar.
En åtgärd kan enligt Löwenberg vara någon slags kontaktyta dit de som är missnöjda kan vända sig.
<span class=MR>Förebyggande lönar sig</span>
Bäst betyg lokalt och i riket fick Skattemyndigheten. Arne Andersson, sektionschef på Skatteupplysningen har en teori om varför.
Vi satsar mycket på förebyggande arbete. Vi erbjuder olika typer av service, har företagsträffar för nystartade företag, informerar kring deklarationen så de som inte har en egen revisor klarar av att deklarera, ser till att arbetsgivare får nyheter inför inlämning av årets kontrolluppgifter. På hemsidan finns blanketter, skattehandledning och annan information.
Företagare på Gotland (som inte väljer direktbesök) ringer samma servicenummer som privatpersoner och slussas sedan, via talsvar, vidare till rätt handläggare. Arne Andersson menar att det är viktigt med snabba och raka vägar från fråga till svar.
Ringer man från Gotland hamnar man i Stockholm eller på Gotland. Vi har särskilda kanaler för företagare och frågor besvaras direkt av handledare eller av en stab med handläggare och informatörer. Ingen fråga ska behöva lämnas obesvarad, det är målsättningen.
Skattemyndigheten i Stockholm testar nu också "callback", en variant där man kan be om att bli återuppringd om det är lång telefonkö enligt samma princip som Sjukvårdsupplysningen på Gotland. Andersson tror att systemet kan komma att bli verklighet i hela landet under nästa år.
Vad kan andra myndigheter lära av er?
Jag tror att hemsidan är viktig, så satsar vi på att folk ska göra rätt från början. Om en taxering gått fel, även om det bara beror på en felskrivning, så blir folk inte glada.
Enligt kommunens näringslivschef Löwenberg har den förvaltningsövergipande gruppen tidigare pratat om att genomföra ett studiebesök på just skatteförvaltningen.
Sämst betyg av alla lokala myndigheter fick arbetsförmedlingen 2,47 av 5 möjliga, vilket innebär att företagare ser den som den sämst fungerande diton i landet. GA sökte under gårdagen arbetsförmedlingens chef Lena Andersson utan resultat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!