Antalet turistföretag ökar i hela landet, men det är företag som erbjuder en aktivitet eller ett evenemang som ökar allra mest. Det visar turistnäringens företagarindex.
Gotland Active AB är ett sådant företag. Det startades förra året när turistföretagarna Per Jobs och Hélène Viotti började samarbeta förra året. Hélène servar företag och kryssningar med guidade turer och Per arrangerar guidade fisketurer i företaget Fishyourdream.com.
Företag i samverkan
I det nya företaget säljer de både sina egna och andra företags aktiviteter till besökare på Gotland.
I butiken kan man köpa allt från en stadsrundvandring eller dagsutflykt, till ett tidigt morgonfiske eller ett äventyr på cykel eller klättervägg. I företaget utvecklas också nya aktiviteter. Vandringar i Pippi Långstrumps långa fotspår eller vandringen "Mord i Visby", där man följer deckarhjälten Maria Wern, är två sådana nyheter.
- Det är lättare och roligare att hitta på nya saker när man jobbar tillsammans, säger Hélène Viotti.
Genom att gå samman och ha en butik har de lättare att nå ut till privatpersoner, men i det nya företaget vill Per Jobs och Hélène Viotti också göra exklusiva Gotlandspaket som lockar utländska gäster.
Semestrarna har blivit kortare och intensivare och allt fler resenärer vill ha hjälp att hitta fram till guldkornen på resmålet. Ändå finns det inte så många företag som konkurrerar med Gotland Active.
Flera ben
Är det inte konstigt att det inte finns fler företag som säljer aktiviteter?
- Det kan verka lite märkligt, men det är ingen lång säsong vi har, så det är inte så lätt att leva på det här. Det gäller att ha fler ben att stå på, säger Per Jobs
Moment 22
Att säsongen är kort och att turistföretagandet blir en deltidssysselsättning kan samtidigt vara ett problem, menar Per Jobs. Sköts Gotlandsturismen på hobbybasis och vid sidan om ett annat jobb blir produkten inte särskilt proffsig. Och utan riktigt bra produkter är det svårt att sälja Gotland till dem som är beredda att betala riktigt bra och som bidrar till att säsongen förlängs.
Ett klassiskt moment 22-läge, med andra ord.
- Men nu jobbar alla för att försöka få hit folk på andra säsonger än sommaren och det är bra. Hotellen förstår exempelvis att man inte åker till Gotland för att bo på hotell, utan att det är reseanledningen som är det viktiga, säger Per Jobs.