Så ska fler besökare lockas till öns lantbruksmuseum
Ingen av oss nio visste överhuvudtaget något om lantbruksmuseet i Havdhem.Detta berättar Karin Almström och Helene Henriksson, studenter på humanistprogrammet vid Högskolan på Gotland. Efter att under ett läsår tillsammans med sju andra klasskamrater ha jobbat hårt med ett projekt kring muséets framtidsfrågor vet de nu det mesta om hur museet ser ut och fungerar. De vet också hur det enligt deras mening borde ändras för att bli mer attraktivt. Deras rapport innehåller en rad konstruktiva förslag.
Vi tyckte det lät roligt, säger Karin Almström och Helene Henriksson. Och framförallt så var det ju ett verkligt projekt och inget påhittat.
<span class=MR>Ny hemsida ligger klar</span>
De har varit på plats i Havdhem och tittat. De har haft en "väldig massa möten", jobbat med projektet vida mer än vad som motsvaras av fem högskolepoäng, de har delat upp det hela i mindre bitar och de har också jobbat rent handgripligt på museet. Under en helg var de där och gjorde i ordning en utställning. De har också gjort en hemsida som är klar att släppa ut på nätet, om beställaren tycker att det är lämpligt. De har också gjort en broschyr och affischer. Men framförallt har de levererat en mycket välskriven och genomarbetad skriftlig rapport om sitt arbete.
Det är fritt fram för beställaren att ta till sig av våra idéer eller att låta bli, säger Karin och Helene.
<span class=MR>Skänk från ovan</span>
För beställaren är det hela gratis, som en skänk från ovan om man så vill. Det är inte illa att utan att lägga upp ett fett konsultarvode få en sådan här fin rapport.
Risken att någon konsult skulle tycka att det här är illojal konkurrens bedöms som obefintlig. I det här fallet handlar det om ett arbete som inte skulle ha blivit gjort om inte studenterna tagit sig an det.
Vad står det då i rapporten?
Vi kan bara göra en del urval här. I inledningen konstaterar studenterna att museets största problem är det låga besöksantalet. Det handlar alltså om att göra attraktionen mera känd.
Museet bör göras attraktivt för hela familjen och inte bara de motor- och maskinintresserade.
Studenterna har tittat noga på finansiering och marknadsföring.
När det gäller finansiering redovisas hela raden av tänkbara bidragsgivare.Marknadsföringen är något som museet kan och bör bli mycket bättre på.
I dag finns ingen egen marknadsföring överhuvudtaget.
Med tanke på detta framstår en besökssiffra på 2 000 per år inte som särskilt dålig, skriver studenterna.
Studenterna föreslår bland annat följande:
Café. Att starta någon form av café eller servering på museet skulle kunna vara ett sätt att få en ökad inkomst.
Butik. Många museer får en stor del av sina inkomster från museibutiken och många besökare ser butiken som en del av upplevelsen. Redan nu finns en viss försäljning men den skulle kunna ökas ganska mycket.
Vandrarhem. Man skulle kanske kunna starta vandrarhem i boningshuset.
Temadagar. Dagar med olika intressanta och roliga teman kan locka mer folk till museet, i synnerhet barnfamiljer. Som exempel nämns Djurens dag, Familjedag, en uppfräschad julmarknad...
Barnen. Det behövs speciella aktiviteter för barn och en rad sådana föreslås, t.ex sätta knorr på grisen, spela kubb, plockepinn, hästskokastning...
Aktiviteter för att människor lättare skall förstå hur saker och ting fungerar. Det kan gälla att tvinna rep och mala mjöl med mera.
Hemsida. Studenterna anser att en hemsida är mycket viktig och de har gjort ett förslag, som det bara är att "sjösätta"
Namnbyte och logotyp. Det har varit ett av museistyrelsens önskemål att byta namn . Det nuvarande, Gotlands lantbruksmuseum, hänvisar bara till en del av samlingen. Namnet låter tråkigt och är klumpigt.
Projektgruppens förslag till nytt namn är Spenarve Gårdsmuseum. Studenterna har också jobbat med förslag till ny logotyp och kommer med ett förslag.
Vänförening. En vänförening skall vara en hjälpande hand för museet och bildandet av en sådan bör övervägas.
<span class=MR>Värdera förslagen</span>
Detta är en del av allt som föreslås. Det är nu upp till museet att värdera förslagen.
Studenterna hoppas givetvis att åtminstone en del av deras förslag skall anammas.
Samarbetet med representanter för museet har varit gott under den tid arbetet pågått.
Föreslår. Helene Henriksson och Karin Almström är två av de nio studenterna som kommer med förslag till hur Gotlands lantbruksmuseum skall ändras för att locka fler besökare. Foto: TOBIAS WALLSTRÖM
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!