Att besökare möts av en stängd dörr på sin jakt efter mat, aktiviteter eller shopping är ett problem under lågsäsong som besöksnäringen länge har brottats med.
Den regionala besöksnäringsstrategin för Gotland som beslutades i februari och gäller till och med 2027 är en strategi för att utveckla besöksnäringen och öka lönsamheten för näringsföretagen. Här finns bland annat ett stycke om att utveckla året runt-destinationen genom att dela in Gotland i tre stråk: Söderut, Norrut och Österut.
– Det är inte jättelätt för näringen att ha öppet jämt och det här var en idé som dök upp under framtagandet av besöksnäringsstrategin, säger Matz Bengtsson, vd för Gotlands förenade besöksnäring, GFB.
Syftet är att kunna erbjuda boende, mat och aktiviteter samt att paketera dessa. Stråken kan exempelvis vara öppna olika dagar under lågsäsong, så att inte alla företag måste ha öppet varje dag. Ambitionen är att minst ett stråk är öppet varje dag.
– Men det är ett jobb som måste göras i dialog med näringsföretagen: ”Är det här görbart?”, ”Vill vi ha de här stråken?”. Det bygger också på att man har tillräckligt många företag med sig, säger Matz Bengtsson.
En annan viktig del är att nå ut med den aktuella informationen till besökarna. Hur kommunikationen ska se ut i framtiden är ännu ett oskrivet blad. Det verktyg som finns i dag är appen Öppet Gotland som drivs av Turistbyrån. Här kan man se dag för dag vilka ställen som är öppna, förutsatt att företagen vill ansluta sig och själva ser till att uppdatera sina uppgifter.
Charlotte Criwall, Strandakar i När, känner igen problematiken.
– Vi har diskuterat med andra restaurangägare på Sudret, att vi borde gå samman och se till någon alltid har öppet. Då kan man hänvisa till att ”tyvärr den här helgen har vi stängt, men däremot är det här stället öppet”. Vi har haft lite lösa diskussioner, men inte kommit längre än så, säger Charlotte Criwall.
– Många besökare så här års har svårt att hitta ställen som är öppna när de åker runt.
Charlotte Criwall tipsar alltid sina gäster att ladda ner appen Öppet Gotland.
– Där måste man lägga in sina öppettider varje månad, till skillnad från hemsidor som ofta blir bortglömda när man stänger stället på hösten. Men det vore bra om alla som har en näringsverksamhet ansluter sig till appen, säger Charlotte Criwall.