Syftet med pressträffen var att presentera vilka frågor som Centerpartiet går till val med inom områdena färja, flyg, länstrafik och vägar.
Högst upp på agendan var frågan om den gotländska färjetrafiken.
Att upphandlingarna om färjetrafiken sker så sällan, vart tolfte år, målades upp som ett tveeggat svärd. Å ena sidan ger det en stabilitet för trafiken, å andra sidan för det med sig att den politiska kunskapen i Stockholm i frågan är låg.
– Det hinner gå nästan tre generationer politiker i riksdagen mellan varje gång frågan blir aktuell. Nu när vi börjar närma oss slutet på kommande period och då måste både vi som parti och regionen aktivera kunskapen om frågan, så att den inte blir en överraskning, sade Anders Åkesson.
Eva Nypelius sade att man har varit tidig med att ta fram de gotländska ståndpunkterna för att kunna skapa en enighet kring vilka krav som Gotland ställer på färjetrafiken. Hon menar att Gotland ska ha samma förutsättningar för infrastruktur som övriga landet.
– De ambitiösa klimatmål som vi har satt upp i riksdagen måste också gälla för färjetrafiken. Snabba transporter kommer att behövas, men det får inte vara så att man ställer transporttider och klimatmål mot kostnader, utan det går att förena, sade hon.
Lars Thomsson lyfte fram Destination Gotlands nya satsning på vätgasdrivna färjor som en stor del att klara av den föreningen.
Diskussionen om flyget kretsade kring Bromma flygplats och partiets krav för att flygplatsen ska behållas. Här pekades både flygplatsenssmidiga förbindelser till Stockholm och klimatet ut som ett viktigt skäl till att flygplatsen bör vara kvar.
– De elflygplan som BRA har beställt kommer vara stationerade i Visby. Och linjen Visby–Bromma är absolut bäst lämpad för dem av många anledningar, sade Lars Thomsson.
Om Arlanda skulle kunna uppvisa samma möjligheter för inrikesflyg, skulle ni då vara positivt inställda till en stängning av Bromma?
– Vi är väldigt tveksamma till det, då Bromma har bättre möjligheter för att spara tid. Möjligheter som Arlanda knappast kan få, inte minst när det kommer till elflyg. Det är svårt att kombinera så små flygplan med jumbojettar, sade Lars Thomsson.
Anders Åkesson fortsatte:
– Då behövs det fullständig trygghet att det skulle fungera innan man fattar sådana beslut, och där är vi inte.
Förslaget att bygga en bro till Fårö har Centerpartiet drivit länge. Bron har tidigare presenterats som ett ekonomiskt gynnsamt förslag av Trafikverket, men går inte att finansiera utifrån det regelverk som gäller i dag.
– Trafikverket har rätt att ta ut ett lån när man ska byta ut färjeförbindelser med broar. Men då finns det en maxgräns för avskrivningstiden på 25 år för ett sådant lån. Den gränsen måste höjas, hållbarheten på en bro är ju betydligt längre än 25 år, sade Eva Nypelius.
I väntan på brobygget skulle den förturskö till färjan som gäller under sommarmånaderna föreslås börja gälla permanent året om.
Länstrafikplanen föreslås dubblas för att kunna underhålla landsvägar och bygga nya cykelvägar. Där berättade Lars Thomsson att den nuvarande summan på 20 miljoner per år är på tok för låg för att göra någonting substantiellt.
– Den potten baseras på regionens befolkningsunderlag, och Gotland har ett större sådant på sommaren, sade Eva Nypelius.