Så ska öns skol- skjuts bli säkrare

Det största faromomentet vid skolskjutsning är när barnen stiger av och på bussen.
Det här har Vägverket tagit fasta på och nu ska Gotland, som en av fem kommuner, delta i en försöksverksamhet under nästa år där man ska prova med hastighetsbegränsning till 30 km/tim vid busshållplatser i samband med av och påstigning.

Gotland2005-07-09 06:00
Per Westholm arbetar bland annat med skolskjutsfrågor vid barn- och utbildningförvaltningen på Gotland och tycker att försöket är ett steg i rätt riktning när det gäller trafiksäkerheten. Han berättar att Sverige först tittade på hur man gör i USA där det är tvärstopp - man inte får köra om en skolbuss som står vid busshållplatsen. I Sverige är det inte aktuellt utan man tyckte att en tillfällig hastighetsbegränsning till 30 km/tim är en rimlig variant.
I Sverige diskuteras två modeller av hastighetsbegränsning - en hastighetsbegränsning som följer med bussen exempelvis i form av en blinkande hastighetsbegränsningskylt som sitter på bussen eller en skyltning som aktiveras vid hållplatsen då bussen kommer dit.

Bälte i bussen
Bilbälte i skolbussen har också diskuterats och kommer framöver, enligt Per Westholm, men han säger också att bälten inte påverkar olycksstatistiken på samma sätt som åtgärder runt om hållplatserna.
- Olycksstatistiken visar på noll olyckor inne i bussen men vid hållplatser är det ofta tillbud, konstaterar Per Westholm.
Det var över 100 kommuner som skickade in ansökan om att få vara med i Vägverkets försöksverksamhet med hastighetsbegränsning vid busshållplats i samband med av- och påstigning och Gotland var en av de fem kommuner som valdes ut att få delta. De andra kommunerna är Luleå, Örnsköldsvik, Kristianstad och Linköping.
Det är ett nationellt försök som går ut på att göra skolvägen säkrare för barnen. I försöket ingår också att man ska försöka hitta tekniska skyltlösningar som gör att hastighetsbegränsningen bara gäller just när bussen finns vid hållplatsen.
Den nya hastighetsregeln ska testas under 2006 och om den slår väl ut kommer den att införas i hela landet från och med år 2007.

Januari 2006
Det är alltså från och med januari 2006 som försöken med 30 km/tim påbörjas här på ön och de ska avslutas i juni 2006. Under försöket kommer man att mäta effekterna, dels av utmärkning av fordon - exempelvis blinkande skylt bak och fram på bussen - och dels genom utmärkning av hållplats.
Vägverket kommer att ta fram plan med försökssträckor/områden tillsammans med försökskommunerna och de kommer att finnas framme i mitten av september 2005. Därefter ska tekniken inhandlas. Under hösten kommer man att gå ut med information. Förstudier ska genomföras och efter försöket ska en uppföljning planeras. Utvärderingen av försöken ska vara klar i november 2006.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om