Så ska problemen på Pjäsen lösas

Nu har Attendo Care lämnat in en handlingsplan till kommunen, om hur man ska lösa problemen på vårdhemmet Pjäsen i Visby.

Gotland2005-02-12 06:00
GA har tidigare skrivit om klagomål från personal vid Pjäsen och anhöriga till några av brukarna. Kritiken handlar bland annat om dålig organisation, knapphändig information och bristande vårdinsatser.
Efter ett möte med kommunen fick Attendo Care till uppgift att ta fram en handlingsplan, som i går lämnades till social- och omsorgsförvaltningen.
?Brukarna ser ut att må bra?, skriver Margaret Nyström, vide vd på Attendo Care AB. Men visst finns det brister, vilket företaget inte förnekar.
Just nu genomför personalutvecklare intervjuer med samtliga medarbetare och de samtalen beräknas vara genomförda till den 22 februari.
Två av de åtgärder som finns i handlingsplanen, är att anställa paramedicinare samt en biträdande verksamhetschef.
Andra åtgärder är att: alla medarbetare ska skriva under en särskild blankett om tystnadsplikt. Alla brukare ska ha en utsedd kontaktperson. Brukarnas intressen ska tillvaratas och utförda aktiviteter ska dokumenteras. Kvällsmålet för brukarna ska senareläggas för att undvika för lång nattfasta. Kostombud ska utses. Minst fyra gånger per år ska informationsbrev skickas till brukare och närstående. Ta fram rutiner för hantering av synpunkter och klagomål. Installera ett datorprogram för att underlätta dokumentation i verksamheten och att göra stickprovskontroll av dokumentation.
I övrigt, när det handlar om bemanning, organisation och bristande förtroende mellan chef och medarbetare, hoppas Attendo Care att det ska kunna lösas efter medarbetarsamtalen.
Det kommer att ta tid innan alla insatser är genomförda, men den sista april ska alltsammans vara genomgånget och färdigt, enligt åtgärdsplanen.

Fotnot: Paramedicin, är i det här fallet sjukgymnaster och arbetsterapeuter, som arbetar med rehabilitering.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om