Nu är det klart med hur livet efter Gotlands turistbyrå ska se ut för besöksnäringen.
Det blir Gotland promotion som ska samordna marknadsföringen av ön som resmål, och två nya bolag startas för att sköta inflyttningsservice och företagsetableringar.
Egna resepaket
Gotland promotion kommer att fokusera på att bygga upp en bokningsportal för bokning av resor till ön. I dag finns flera så kallade bokningsportaler för resor på nätet. På dem kan man sätta ihop sitt eget resepaket med allt från flygstol till teaterbiljett och betala allt i ett. Företagen lägger på en viss procent på priset och ser till att turisten har allt på samma bokning.
- Det är pengar som försvinner från Gotland, slår regiondirektör Bo Dahllöf fast.
Med bakgrund av det får Gotland Promotion en ny roll, man ska skapa en gotländsk bokningsportal och hemsidan får en bekant adress - destinationgotland.se.
Gotländska turismföretag ska erbjudas lägre pris för att ansluta sig och de pengar man tjänar ska gå till att marknadsföra Gotland som resmål.
Charter till Gotland
- I dag lägger andra bokningsportaler på 15 procent på priset för resan, och sedan använder man de pengarna till att marknadsföra andra destinationer, säger Per-Erling Evensen, informations- och marknadschef på Destination Gotland.
De företag som ansluter sig ska betala en avgift som sätts i förhållande till sin storlek. Förhoppningen från Gotland Promotion är att allt från resa till restaurangbord ska kunna bokas på samma gång.
- Vi kommer också att ansluta oss, säger Ola Mattsson vd för Gotlandsflyg.
Det innebär att man till exempel ska kunna boka färja till och flyg från Gotland på ett och samma tillfälle. Man kommer också att satsa på att få mer charterresor till Gotland.
Utländska turister
- Redan i vår blir det fem resor med turister från Norge som kommer hit, men vi ska jobba på att utveckla det, säger Conny Bohlin.
Man ska också arbeta för att få fler utländska turister att komma till Gotland och bli bättre på att pressa priserna på resor och hotell utanför högsäsongen.