Så vill Wiman lösa problemen

Höj hela skolgården vid S:t Hansskolan så att den blir plan. Ha ett parkeringsdäck inunder skolgården och ut mot S:t Hansgatan kan man ha småbutiker. Så lyder ett av de förslag som Magnus Wiman fört fram och som GA berättade om i lördagens tidning.
I går ordnade GA så att Magnus Wiman och kommunens trafikingenjör Lennart Klintbom träffades på S:t Hansskolans skolgård för att prata om en del av de idéer som han har fört fram.

Gotland2006-01-17 06:00
Medan förslagen diskuterades passerade ett gäng elever från Solbergaskolans 7 a och när de fick höra talas om småbutiker, parkeringsdäck och skolgård ovanpå så tyckte de att det var en bra idé.
Men det skulle bli väldigt dyrt bland annat med tanke på de antikvariska utgrävningar som först måste göras. Det tror trafikingenjören Lennart Klintbom och Magnus Wiman är också medveten om detta.
- Men man måste försöka tänka lite fritt. Allt är kanske inte genomförbart av de förslag som jag har lagt fram. Även om jag tror att kanske just det här med skolgården framför S:t Hansskolan och med parkering inunder och småbutiker längs med S:t Hansgatan skulle vara bra, säger Magnus Wiman.
Lennart Klintbom har nu läst igenom den förslagsskrivelse som Magnus Wiman har lämnat in som ett yttrande i samband med kommunens trafikutredning om Visby innerstad. Förslag har även kommit från andra om just parkeringsfrågorna.

Trevligt med förslag
- Jag tycker det är trevligt att folk engagerar sig och kommer med förslag. Förutom förslagen från Magnus Wiman om parkering så finns exempelvis ett om att kunna parkera längs med Visborgsgatan på sträckan mellan Artilleribacken och Kommendantsbacken, säger Lennart Klintbom.
Till förslagen från Magnus Wiman är Lennart Klintbom positiv till en del, förkastar andra och talar om att en del av det som förs fram faktiskt finns klart redan. Till exempel att allmänheten kan parkera på kommunens p-platser på konstmuseets gård och inne på fastighetskontorets gård efter kontorstid.
Att flytta ner betongbaggen i Silverhättan till Fanehjelmska fastighetens nordvästra hörn och därmed skapa tio p-platser, som ytterligare avlastar Tranhusgatan, är något som Lennart Klintbom tänker titta närmare på. Han håller också med Magnus Wiman om att fler skulle kunna ha sina bilar inne på sina gårdar.

Parkera på gårdarna
- Här delar jag helt Magnus Wimans uppfattning. Många har ytor på sina gårdar där de skulle kunna ställa bilarna. Men jag tror inte att man gör det utan att vi först har avgiftsbelagt nuvarande parkeringsplatser i innerstan, säger Lennart Klintbom.
Ett annat Wiman-förslag är att tillåta parkering på kryssade fält utanför utfarter från gårdar och garage. Det finns enligt Lennart Klintbom möjlighet till detta redan i dag.
I innerstan råder ett zonförbud vardagar kl 8-18. Då får man bara parkera på markerade parkeringsplatser.
- Men under övrig tid är det tillåtet att parkera även där det är kryssat. Framför allt kan den boende parkera på det kryssade fältet. Fast även andra kan det om det inte hindrar för den som har sin utfart där, säger Lennart Klintbom.
Magnus Wiman har också föreslagit att ta bort handikapplatser om det är platser som inte längre behövs. Lennart Klintbom säger att man kan göra det. Men man måste behålla handikapparkeringarna vid allmänna platser, exempelvis utanför kommunens ledningskontor och vid Stora torget.

Även vid p-förbud
- Men redan i dag är det så att om man har ett handikapptillstånd så får man stå i tre timmar med bilen även där det är parkeringsförbud. Man får också stå i tre timmar på p-platser som annars bara tillåter en timmas parkering, säger Lennart Klintbom.
När det gäller trafikutredningen så ska tekniska nämnden i slutet av mars fatta beslut om hur det ska bli med trafikreglering och parkering i Visby innerstan. Om det blir fler parkeringsplatser återstår att se.
Men om det blir det så är det främst för de boende, säger Lennart Klintbom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om