Säkerheten för oskyddade trafikanter ska bli bättre

Nu ska säkerheten för de oskyddade trafikanterna i Dalhem förbättras.
Det är Vägverket som tagit fram ett antal förslag i det syftet.
Fyra konkreta åtgärder föreslås.
Nu återstår bara en detalj; att få pengar till förbättringarna.

Gotland2004-12-09 06:00
Det handlar om de oskyddade trafikanternas, (skolbarn, fotgängare och cyklister) situation i Dalhem längs med väg 631 enligt det uppdrag som Vägverket region Stockholm lämnat. I första hand innebär uppdraget att förbättra trafiksäkerheten kring skolan, korsningen mot Hörsne (väg 609) samt sträckan från skolan till Ica-affären och korsningen vid Karbygate, väg 608. Ett ytterligare område som diskuterats är gång- och cykelbana från skolan till idrottsplatsen nordväst om Dalhem.


Något måste göras
? Det är ingen positiv bild man ser när det gäller att ta sig till och från skolan på egen hand, det behövs åtgärder, konstaterar Vägverkets projektledare Bertil Wahlberg.
Åtgärdsförslagen dryftades på onsdagskvällen vid ett samrådsmöte i Vägverkets regi i Dalhem skola. Och förslagen möttes av positiva tongångar. Vid tidigare möten med boende i Dalhem uttrycktes en oro avseende trafiken kring skolan med avseende på den tunga trafik som passerar samt att man upplever att hastighetsbegränsningen till 50 km på väg 631 genom Dalhem efterlevs mycket dåligt.
Vägen har också en smal vägren vilket medför att gång- och cykeltrafikanter får förflytta sig på vägbanan. Kombinationen tung trafik och generellt hög hastighet på vägen gör att trafikupplevelsen för de oskyddade trafikanterna känns osäker.
Bussarna i linjetrafiken stannar utanför skolan på väg 631 och bidrar till en rörig trafiksituation med av- och påstigande passagerare blandat med motorfordon som stannat bakom bussarna. Något som det inte finns lagtvång på i Sverige men blivit allt vanligare.
Korsningen mot Hörsne (väg 609) är utformad som en större gräsbevuxen kil där sikt och linjeföring gör att fordonstrafikanter håller en hög hastighet genom korsningen och i många fall ignorerar stopplikten.
Situationen vid väg 608, Karbygate, upplevs som mycket osäker på grund av utrymmesproblem för tung trafik som i dag genar i korsningen och inte lämnar något utrymme för oskyddade trafikanter.

Förslagen
De åtgärder som Vägverket nu föreslår är:
Ombyggnad av korsningen vid väg 609. Här är tanken att ändra korsningen vid skolan til en mötesfri korsning av samma typ som ordnats i Hemse. Korsningen kan utan större ingrepp ändras till en anslutning med väjningsplikt samt enkelriktade och avsmalnande körfält.
Ny hållplats för landsbygdstrafiken vid skolbusshållplatsen vid Dalhem skola. Genom att låta landsbygdstrafiken använda skolbusshållplatsen undviks konflikter med övrig trafik vid av- och påstigning på väg 631.


Säkrare transportväg
Ny gång- och cykelbana från skolan till idrottsplatsen. Denna är tänkt att separeras från väg 631 och därmed ge skolbarnen en säker transportväg till idrottsplatsen.
Ny gång- och cykelbana från skolan till väg 608, Karbygate. Sträckan söderut från skolan till korsningen vdi Karbygate kan med relativt små ingrepp i intilliggande fastigheter kompletteras med en ny gång- och cykelbana på samma sida som skolan.
Problemet i sammanhanget känns igen. Pengar till att genomföra åtgärderna.
Bertil Wahlberg:
- Vi har inga pengar tilldelade men ett försprång i och med att första fasen, planeringen, är gjord. Så om vi får medel kan vi komma i gång snabbt.
- Jag redovisar nu efter årsskiftet det här med slutrapport till Vägverkets planeringsavdelning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om