Säkerhetsbesättningen ökas med fyra man per tur
Gotlandsfärjorna skall ha en större säkerhetsbesättning för att klara vilotidsreglerna för besättningen. Det handlar om ytterligare fyra man per tur.Därmed går man tillbaka till det grundantal som Sjöfartsverket beslutade om när de nya Kinafärjorna anlände men som sedan minskades.Det nya beslutet fattades efter en mängd konstaterade brott mot vilotidslagen.Men facket fortsätter kampen för att det skall vara 46 man per passagerartur.
Det är detta som ligger till grund för det av Sjöfartsverket 15 april fattade beslutet om en ökning av bemanningen med fyra per tur.
<span class=MR>Har ej följt vilotidsreglerna</span>
Det rör sig om en styrman, en maskinist och två matroser, konstaterar sjöfartsinspektör Olle Wadmark. Det blir därmed samma antal som vi satte när fartygen anlände från Kina men som man fick dispens från. Men eftersom vilotidsreglerna inte följts har vi nu beslutat att antalet i besättningen skall vara samma som ursprungligen gällde när fartygen kom från Kina.
Det handlar om den så kallade säkerhetsbesättningen, därmed ökar dagens 19 då man kör tom båt, exempelvis till varv, med fyra personer. Finns det passagerare ombord skall det finnas en säkerhetsbesättning plus x antal därutöver.
<span class=MR>Grundkravet kvarstår</span>
Och här kvarstår fackets kritik, antalet per passagerartur ökas inte ytterligare. Från fackligt håll har man hela tiden hävdat att bemanningen på de nya färjorna varit för låg.
Sjöfartsverkets beslut visar att vi haft rätt när vi hävdat detta, menar Peter Skoglund, facklig företrädare för Seko sjöfolk, sektion Gotland.
Men det här påverkar inte säkerheten när vi kör med passagerare. Grundkravet för passagerarturer kvarstår, 46 mans besättning mot dagens 33 och det är vårt nästa mål. Då kan vi i besättningen vara lugna för att klara båt, passagerare och besättning.
Vi vill ha 46 man innan det händer en olycka. Det är därför vi driver det kravet så hårt. Eftersom staten skjuter till pengar skall vi leda utvecklingen på säkerhetsområdet, inte följa den.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!