Säkrare skolvägar viktigare än satsning på cykelturism

* Fler bussfickor längs 140-vägarna på ön.
* Gång- och cykelvägar som inte ensidigt vänder sig till cykelturismen utan ger bättre trafikmiljö för såväl arbetspendling och säkrare skolväg för eleverna.
* Dessutom behövs övergångsställen, exempelvis i Slite mellan idrottshallen och skolan.

Gotland2003-02-06 04:00
Det föreslår barn- och utbildningsnämndens au i remissvar på planen för regional transportinfrastruktur på Gotland. Beslut fattas vid nästa nämndsammanträde.

En ny länsplan för öns vägnät är på gång för åren 2004-2015 med en tilldelad preliminär planeringsram på 155 miljoner kronor. Planen, som ska fastställas av regeringen till hösten därefter antas av kommunfullmäktige, är nu ute på remiss.
I hård prioritering ger planen utrymme åt utbyggnaden av separerade gång- och cykelvägar. Också åtgärder för kollektivtrafiken och bostadsnära anslutningar, alltså fler busshållplatser, diskuterats.
I planförslaget konstateras att stor vikt lagts vid barn och ungdomars syn på den framtida transportinfrastrukturen på ön. Dit hör åtgärder för skolvägar, övergångsställen, cykelvägar och kollektivtrafik, vilka prioriterats från deltagande ungdomsgrupper.
Men barn- och utbildningsnämnden på Gotland, med siktet inställt på trafikmiljön för öns alla skolelever, har synpunkter på de förslagna åtgärderna.
­ Att anlägga gång- och cykelvägar är ett utmärkt sätt att förbättra miljön för de oskyddade trafikanterna. Men man kan överväga om de förslagna sträckningarna inte alltför ensidigt vänder sig till cykelturismen och användning några korta som-marveckor, noterar arbetsutskottet.
Om perspektivet i stället utgick från att under en större del av året skapa en bättre trafikmiljö för arbetspendling inklusive cykling till och från skolorna. Då skulle kanske cykel- och gångvägarnas sträckning skulle prioriteras på annat sätt.
­ Barn- och utbildningsnämndens synpunkter i remissyttrandet är allmänt hållna. Någon närmare analys har ännu inte gjorts för exempelvis prioritering av bussfickornas placering eller sträckning av gång- och cykeltider, framhåller Per Westholm, sekreterare i barn- och utbildningsnämnden.
<span class=MR>Ökad trafiksäkehet</span>
En inventering av bussfickorna är på gång för att en analys ska kunna genomföras av de högprioriterade hållplatserna. För gång- och cykelvägar vissa sträckningar som skulle öka trafiksäkerheten för skolbarnen. För gång- och cykelvägar ser barn- och utbildningsnämnden ett sommar- och turistperspektiv i de förslagna sträckningarna har några korta sommarmånader turistperspektiv.
­ För eleverna som går och cyklar till och från skolan skulle till exempel gång- och cykelvägar vid Broa-Sudersand, genom Dalhem, Roma och Hemse förbättra trafiksäkerheten.
Bland förslagen i planen till prioriteringar av åtgärder åren 2004 - 2008 finns exempelvis en gång-cykelväg på väg 143, mellan Visbyleden och Rävhagen, samt bussfickor med handikappanpassning på väg 143 vid Follingbo och Lövsta, väg 148 vid Mörby, väg 147 norr om Hejdeby kyrka och i Fole, väg 534 vid Buttlekorset, väg 140 vid Björkhaga och Skarpek på väg 149
För att höja trafiksäkerheten för eleverna i Solbergaskolan prioriteras nya trafikljus och ett tredje körfält i korsningen vid Skolportsgatan och Solbergatan.
En felande länk noteras för cykelvägen utmed Östra Hansegatan, med ett viktigt stråk från Lännaplan till Stenkumlaväg, ett viktigt stråk för såväl barn- och ungdomar på väg till skolorna vid Säveskolorna, Södervärn och Humlegårdsskolan, som för arbetspendlande cyklister.

<span class=MR>Ombyggnad av Artillerigatan</span>
Exploateringen på A 7-området uppmärksammas också i trafikplanen. För att höja trafiksäkerheten där krävs ombyggnad av Artillerigatan i anslutningarna till Östra Hansegatan och Allégatan och vid båda föreslås cirkulationsplatser för säkrare gångpassage.
I planens förslag ingår åtgärder för säkrare skolvägar i Roma och Fårösund. Däremot ryms inte säkrare skolvägar och funktionsanpassning i tätorterna Hemse, Lärbro, Burgsvik, Slite, Dalhem, Ljugarn, Eskelhem och Sanda.
Cykling på Gotland fram som en uppskattat semesterform och särskilda cykelvägar intill 140-vägarna skulle öka säkerheten och bekvämligheten för cyklisterna. Sträckorna Visby hamn- Träffpunkt Gotland, Visby-Lummelundagrottorna, Västergarn- Klintehamn och Broa-Fårö bygdegård är de objekt som tas upp i förslag till åtgärder på det statliga vägnätet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!