Tanken på att utveckla ett kontaktnät som lätt kan användas för att samordna resor i glesbygden föddes på Gotland. Då arbetade Björn Söderberg på Lövsta, men bodde i Visby. Han cyklade ofta till jobbet eftersom kollektivtrafikens turer inte stämde.
- Jag såg alla som åkte förbi ensamma i sina bilar, och tyckte att det var onödigt. När vintern kom tog jag själv bilen.
På Gotland jobbade han också inom ett utvecklingsprojekt med ungdomar, som tyckte att det största problemet var att det gick så få bussar.
Det var då tanken föddes på att utveckla en lösning där det gick att samordna gotlänningarnas åkande. Men för fem år sedan var tekniken ännu inte där. Först för ett par år sedan, när hans syster flyttade till byn Tolg, ett par mil utanför Växjö, var det läge.
Gemensamt
Tillsammans med de 500 byborna och med stöd i sockenrådet och EU drog de igång pilotprojektet, som visade sig bli en samåkningslösning med fler passagerare än kollektivtrafiken. I dag är 120 bybor registrerade i systemet.
Björn Söderberg har ett it-företag med över 30 anställda. Nu satsar Mobilsamåkning på att sprida sin affärsidé till glesbygden.
- Det är en för bra idé för att bara stanna i Tolg. Vi hoppas att den ska sprida sig till andra platser, säger Björn Söderberg.
På Gotland skulle samordningen kunna fungera på ett liknande sätt, tror Björn Söderberg.
- Vi ser det här systemet som ett komplement till kollektivtrafiken, men det är oändligt mycket billigare.
Miljöpartiet bjöd in Mobilsamåkning till Trafikantveckan på Högskolan på Gotland i går. I dag presenteras projektet för Region Gotland.
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S) tycker idén är värd att titta på.
- Än vet jag inte så mycket om det här, men det låter som en spännande tanke. Det är ju inte möjligt för oss att fortsätta köra busslinjer med bara två passagerare, säger Tommy Gardell.