Samlade in synpunkter på "nya" kollektivtrafiken
I går var det start för den kraftiga utökningen av kollektivtrafiken på ön med 127 nya bussturer. Tommy Gardell (s), ordförande i tekniska nämnden, fanns på plats på busstationen i Visby under morgonen och förmiddagen för att ta emot de första synpunkterna och bjuda på kaffe - och reflexbricka.
Gardell räknar med att man inte kan träffa helt rätt med alla turer i en sådan stor nysatsning som det nu gäller. Några förändringar av den nu gällande tidtabellen blir det dock inte under våren, men till hösten kan det mycket väl bli vissa justeringar.
Lucka i turlistan
En synpunkt som Tommy Gardell noterat och som nog kommer att beaktas är att det finns "ett skutt" i turlistan på linje 41 mellan Visby och Katthammarsvik. Trots att det är en linje som fått nya turer håller Tommy Gardell med om att det finns en lucka i vardagstrafiken, eftersom den resenär som står över avgången kl 16.30 måste vänta i Visby ända till kl 21.35 innan nästa buss går.
Här kan Gardell tänka sig att man utökar med en ny tur till hösten.
Tekniska nämndens ordförande hade också fått in önskemål om trafik till en socken som inte ligger vid nuvarande linjesträckning, men där menar han att det helt enkelt inte går att tillfredsställa alla önskemål. En annan fråga att fundera över är om det inte skulle vara klokt att samla ihop alla turerna i en enda katalog istället för att som nu ha en landsbygdskatalog och en stadskatalog.
Kontakten med busschaufförerna i går gav positiva signaler för Tommy Gardell.
- Dom tror stenhårt på det här, konstaterar han.
Halka
Busschaufförerna är en bra kanal för insamling av synpunkter på trafiken.
Ett möte med busschaufförerna initierat av tekniska förvaltningens trafikavdelning gav nyttig information inför uppläggningen av den nya tidtabellen och det lär blir nya möten av samma sort.
Swebus-chefen Åke Wassberg konstaterade att morgontrafiken fungerat väl med tanke på de nya turerna. Att en del turer blev försenade på grund av halka var en annan sak.
- När det är sådan här halka gäller inte tidtabellen, sa han. Det viktigaste är att bussarna kommer fram utan att någon kommer till skada.
Från Swebus kommer det att levereras en annan sorts underlag än skriftliga och muntliga synpunkter från chaufförerna så småningom. Då handlar det om rena siffror. Tekniska förvaltningens trafikavdelning kommer nämligen att kunna få uppgifter om det exakta antalet passagerare för varje tur som körts.
- Visar det sig att vi lagt ut någon linje som inte används så måste vi givetvis dra in den, säger Tommy Gardell.
Viss politisk oenighet har gällt om antalet kvällsturer. Majoriteten har velat satsa på fler kvällsturer än oppositionen och så har det blivit.
Så småningom får verkligheten avgöra hur många kvällsturer som det är motiverat att ha.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!