Samsyn om hur ön ska utvecklas

Efter att Gotlands turistförening gått i graven kan Rederi AB Gotland bli Tillväxt Gotlands nya partner för att marknadsföra Gotland. - Vi har samma syn på hur Gotland ska utvecklas, menar Per-Erling Evensen, styrelsemedlem i föreningen och marknadschef i rederiet.

Foto: Henrik Radhe

gotland2011-04-23 04:00

På näst sista arbetsdagen i onsdags för Tillväxt Gotlands verksamhetsledare Tina Mykkänen, enades föreningen och Rederi AB Gotland om att bilda ett gemensamt bolag.

Syftet är att lämna anbud i Region Gotlands pågående upphandling av om marknadsföring av turism och näringsliv.


Likvidation
Den tänkta samarbetspartnern var först Gotlands turistförening. Men ekonomiska problem ledde nyligen till likvidation av föreningen. I stället har Tillväxt Gotland på egen hand arbetat med anbudsunderlaget.

- Men inom föreningen kan vi inte få fram de pengar som behövs, enligt ordförande Lars Samuelsson.


Startkapital
Fem miljoner krävs i startkapital. I det nya bolaget ska de båda parterna stå för hälften var. Man öppnar också möjligheter för andra företag att gå in som delägare i framtiden.

- Grunden är att vi har samma inriktning för att utveckla destinationen Gotland. Innehållet i anbudsunderlaget har varit avgörande för vårt beslut, säger Per-Erling Evensen.

Kunde ni inte ha bildat bolag med Tillväxt Gotland och Gotlands turistförening, före likvidationen?

- De möjligheterna fanns helt enkelt inte. Nu ser man lite annorlunda än tidigare på turism och näringslivsfrågor. GTF hade dålig ekonomi. Men de frågor som var viktiga för GTF finns i den nya organisationen, så på sätt och vis har du rätt.


Beslut på stämma
Hittills har ungefär 40 av GTF:s tidigare medlemmar anslutit sig till de runt 200 i Tillväxt Gotland.

Om föreningen ska bilda bolag med rederiet, och om bolaget den 2 maj ska lämna anbud i regionens upphandling, beslutas på en extra stämma den 27 april.

Bolaget får i så fall en egen styrelse och verkställande ledning. Än så länge finns inga förslag till posterna, eller vad bolaget ska heta, enligt Per-Erling Evensen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!