Sänkt fart - fler olyckor

Hastigheten på de gotländska vägarna sänktes i fjol för att minska olyckorna. Men det blev tvärtom - antalet olyckor ökade. Vad hände?- Vi ser ingen negativ tendens, säger Helena Sundberg på Trafikveket, regiondirektör för Stockholm och Gotland.

Foto:

Gotland2010-12-18 04:00

Vid den här tiden förra året fick gotländska bilisterna en rad nya hastighetsbegränsningar. Den som kör mellan Visby och Klintehamn på väg 140 gör bäst i att hålla uppsikt på skyltarna. Allt mellan 40 och 80 gäller på vägen. Förändringen skulle minska antalet olyckor, men statistiken visar att de ökade i stället.


Förvirrande skyltning
- Och allt anmäls inte till polisen. Nu ska vi samköra våra system med sjukvårdens och då kommer vi att se högre siffror, säger Roger Nyd, tidigare chef för trafikpolisen.

Hans efterträdare Anders Särland påpekar att det är Trafikverket och inte polisen som sätter hastighetsgränserna.

- Men på vissa platser kan det vara värt att se över begränsningarna, säger han.

Motormännens vd Maria Spetz är sommargotlänning och har kört en hel del på ön efter att de nya skyltarna sattes upp.

- Den nya skyltningen är ofta lite förvirrande, jag kan förstå om äldre personer har svårt med att hålla koll. Men den stora faran på Gotland är att man inte rensar dikena, säger hon.


Ibland krävs breddning
Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, forskar om transportsektorn och har hög status i branschen. När andra länder vill göra sina vägar säkrare används ofta de svenska forskarnas resultat.

- Sänkta hastighetsbegränsningar är en åtgärd som riktar sig mot de svåra olyckorna. Man brukar också kombinera sänkt hastighet med mitträcken, men det är dyrt. Ibland kan det krävas att man breddar vägarna i samband med detta, säger Anna Vadeby, trafikforskare vid VTI.

Hon berättar vidare att de svenska myndigheterna bara har siktet inställt mot att minska dödsolyckor och svåra skador. En djupare dykning i den gotländska statistiken visar också att de sänkta hastigheterna fått viss effekt.


Kör som medelsvensson
* De svåra personskadorna i trafiken minskade från 34 i fjol till 26 så här långt i år.

* 2009 inträffade tre dödsolyckor i trafiken på Gotland. Hittills i år har en person omkommit i trafiken.

De lindriga olyckorna har däremot ökat. År 2008 var de 143, i år har 151 inträffat.

- Statens myndigheter har till uppgift att minska antalet dödade och skadade i trafiken, säger Helena Sundberg.

Roger Nyd har varit chef för trafikpolisen i fyra år och jobbat på Gotlandspolisen under 21 år. Han ser fler orsaker till olyckorna än hastigheten.

- En faktor som kan spela in är hur bra man röjer vid sidan av vägarna.

Under sin tid vid trafikpolisen har han fått många tillfällen att se hur gotlänningarna sköter sig i trafiken.

- Jag skulle säga att de kör som medelsvensson. De är inte bäst i landet, men inte heller sämst, säger Roger Nyd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om