Sänkta färjepriser inte "priskrig"

Att Destination Gotland går ut med sänkta personbiljetter, på vissa mindre attraktiva avgångar, har inget att göra med att möta konkurrensen med Gotlandsbåten. Det säger Per-Erling Evensen, marknadschef vid Destination Gotland bestämt. Men han säger även "att vi har stimulerats av konkurrensen".

Foto: Henrik Radhe

Gotland2014-06-13 13:07

–Vi har gjort flera kampanjer genom åren, bland annat "alla + bilen", men länge fått frågan om varför vi inte gör något för dem som inte har bil. Nu har vi gjort det och hade drygt 5 000 biljetter på 95 kronor per person, som är personprisbilden i "alla + bilen". Nu har vi slängt ut 5 000 biljetter till, säger Per-Erling Evensen.

Men hade ni verkligen genomfört den här kampanjen om inte Gotlandsbåten kommit in i bilden?

–Det hade vi säkert gjort! säger han och förklarar först att kampanjen möjliggjorts av helt andra skäl, som exempelvis de rådande oljepriserna, dollarns värde, konsumentprisindex och att man kunnat säkra bunkerpriser.

–Det är målmedvetna beslut, säger han och säger att när de första 5 000 biljetterna gått åt så gjorde företaget en uppföljning som visade på att det fanns ett ekonomiskt utrymme att släppa fler biljetter.

Per-Erling Evensen fortsätter:

–Vi har i alla år anpassat oss till nuet och det gör vi givetvis nu också. Nu har vi en ny situation med en sommaraktivitet och vi kan inte isolera det till ett kort krig, för oss måste vi säkerställa ekonomin för hela året.

-Vi har gjort kampanjer tidigare men det har aldrig fått den dimension som det fått nu på grund av Gotlansbåten, tillägger Per-Erling Evensen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!