Bornholm har de senaste tvÄ Ären upplevt ett rejÀlt uppsving med rekordstort antal besökare, inte minst svenskar.
I januari kom siffrorna som visar att Bornholm slog alla rekord under 2022 â delvis tack vare att utlandsresenĂ€rerna hittat tillbaka till ön. Enligt Helle Mogensen, pressansvarig pĂ„ Destination Bornholm, pĂ„gĂ„r ett medvetet marknadsföringsarbete mot bland annat södra och sydvĂ€stra Sverige.
â Det Ă€r en stor andel av vĂ„ra resenĂ€rer redan i dag, som vi alltsĂ„ fokuserar Ă€nnu mer pĂ„. Men vi tror att det finns Ă€nnu fler som inte kĂ€nner till hur enkelt och snabbt det gĂ„r att ta sig till Bornholm frĂ„n Sverige.
En utmaning Àr den svaga svenska valutan.
â Men med tanke pĂ„ vad det kostar att bara ta sig till Gotland, baserat pĂ„ det jag fĂ„tt höra, skulle jag sĂ€ga att det Ă€ndĂ„ Ă€r billigare med en semester pĂ„ Bornholm. Det kan skilja mycket pĂ„ avgĂ„ngarna beroende pĂ„ vilken dag i veckan du vĂ€ljer att resa. Ăven om det Ă€r mitt i juli kan man till exempel en tisdag hitta biljetter för 99 (danska kronor) â för fem personer plus bilen, sĂ€ger Helle Mogensen.
Hur kan det dÄ vara sÄ pass billigt?
NĂ„gra av kraven som den danska staten hade för passagerartrafiken i den senaste upphandlingen 2018, var snabbare fĂ€rjor, tĂ€tare turer â och lĂ€gre biljettpriser.
Ăven Destination Gotland fĂ„r statligt stöd, cirka 500 miljoner kronor varje Ă„r av Trafikverket, och sedan tidigare kompenseras redan en del av kostnadsökningarna för drivmedel genom avtalet.
UtifrÄn hur nuvarande avtal ser ut för Gotlandstrafiken kan inte Trafikverket pÄverka prissÀttningen för besökande resenÀrer. Men jÀmförelsen med Bornholmstrafiken har gjorts, det menar Karin BergenÄs som arbetar med avtalet för Gotlandstrafiken pÄ Trafikverket.
Enligt henne handlar det om sÀrskilt riktade satsningar av den danska staten som de senaste Ären bidragit till att Bornholm slagit nya rekord i antalet besökare.
â Som ö har Gotland varit mer livskraftig, medans man pĂ„ Bornholm upplevt en tillbakagĂ„ng med sjunkande invĂ„nartal sedan lĂ„ng tid.
Att jÀmföra fÀrjetrafiken mellan de danska och svenska semesteröarna Àr komplext i fler avseenden.
â Man har haft politiska satsningar riktade just mot öar medan vi i Sverige upphandlar och finansierar interregional kollektivtrafik baserat pĂ„ allmĂ€nna tillgĂ€nglighetskriterier. Gotland Ă€r dessutom sĂ€rskilt utpekat för upphandlad trafik.
Bornholmstrafiken Àr uppdelad sÄ att man har sÀrskilda avgÄngar för godstrafiken. Den sker med sÀrskilda avgÄngar frÄn det danska fastlandet, under natten och med betydligt mer lÄngsamtgÄende fartyg Àn de katamaraner som transporterar passagerare och fordon frÄn Ystad.
I tillĂ€gg, för att jĂ€mföra med Gotland, ligger Bornholm nĂ€rmre den svenska fastlandet â som Ă€ven Ă€r den resvĂ€g de danska passagerarna tar, via Ăresund â vilket i vissa fall stĂ€ller mindre krav pĂ„ fartygens klassning.
UtifrÄn Karin BergenÄs och Trafikverkets analys Àr det alltsÄ ett politiskt stÀllningstagande kring just biljettpriser till öar som gjorts i Danmark. Om Gotlandstrafiken ska kunna jÀmföra sig med Bornholms motsvarighet, krÀvs det krÀvs andra förutsÀttningar, menar hon.
â Vi tittar hela tiden pĂ„ andra lĂ€nders modeller, som den danska, nĂ€r vi utformar vĂ„ra upphandlingar. Men vi har vĂ„rt anslag, en pĂ„se pengar som ska rĂ€cka till bĂ„de Gotlandstrafiken och annan upphandlad trafik, till exempel flyg till Norrland.