Ett fyrtiotal gotländska politiker och företagare var på måndagen inbjudna till lunch på Villa Alma av BRA och SAS. Där berättade Anko van der Werff, vd på SAS, samt BRA:s ägare, Per G. Braathens, om hur de ser på kommande förändringar av den gotländska flygtrafiken.
– Det har varit en väldigt bra dialog, säger Anko van der Werff.
Det var i mitten av september som BRA gick ut med att de ska sluta trafikera mellan Visby och Bromma flygplats. Oroliga röster har höjts där många undrar vad det kommer innebära för de som pendlar mellan Gotland och fastlandet.
– Jag förstår att Bromma har varit en väldigt bra upplevelse för gotlänningar. Men faktum är att flygplatsen varit förlustbringande i flera år, och rent ekonomiskt finns det ingen logik i att flyga till Bromma, säger Anko van der Werff.
De som arbetspendlar flyger ofta tidigt, och BRA har som mest haft tre avgångar från Visby före klockan halv åtta på vardagar. När SAS tar över från 2 januari, finns det en – klockan 06.40. Anko van der Werff tror att det kommer räcka.
– Vi kommer lyssna på vad Gotland säger, men sen måste vi få det att fungera också. Marknaden ser inte ut som den gjorde förut, och man kan inte förvänta sig att vi ska lösa alla problem. Men vi har investerat mycket pengar i detta, och vill att det ska fungera.
En snabb och smidig resa in till centrala Stockholm från Bromma, har också varit en av anledningarna till att gotlänningar har uppskattat flygplatsen.
– Det gäller att vänja sig vid att det är Arlanda som kommer gälla i framtiden och där för vi diskussioner med Swedavia om hur vi ska kunna göra Arlanda bättre och snabbare, säger Per G. Braathens.
Efter årsskiftet blir alltså SAS ensamma med trafik mellan Visby och Stockholm. I dagsläget ligger den billigaste enkelbiljetten för en vuxen på 599 kronor. Att SAS får monopol på flygtrafiken mellan Gotland och fastlandet ska enligt Anko van der Werff inte påverka biljettpriserna.
Åtminstone inte till en början.
– Våra intentioner är att priserna inte ska höjas. Sen måste vi vara realistiska. Det första vi måste se till är att flygen fylls. Det finns många flyg som är fulla ena vägen, men är helt tomma på vägen tillbaka.
Han fortsätter:
– Genom att förse mer anslutningar från andra städer i Sverige, Europa och andra länder i världen, hoppas vi kunna driva fler människor till Gotland och därmed fylla flygen. Sen kan vi börja titta på priserna.
En av politikerna på plats under mötet var oppositionsrådet Eva Nypelius (C). Hon är positiv till det som kom fram där.
– Det är ganska tydligt att SAS vill satsa på Visby tycker jag, eftersom de kommer hit med båda cheferna och har den här typen av informationsmöten. Det ger en möjlighet till dialog, säger Eva Nypelius.
Hon menar dock att det ännu finns mycket kvar att diskutera.
– Det är många gotlänningar som stannar i Stockholm och inte reser vidare, och då är kommunikationerna in till stan väldigt viktiga. Det är tydligt att om vi ska ha Arlanda som enda flygplats, så måste man se över logistiken där.
Hon är också bekymrad över att det endast kommer finnas en tidig flygning från Visby.
– De säger ju att om det finns en efterfrågan så kan de se över möjligheten att införa en flygning till. Jag tycker ju att det finns en efterfrågan mellan Gotland och fastlandet. Det finns ännu många frågetecken och mycket att diskutera, säger Eva Nypelius.