Satsar på nya kajen trots redarvarning
De nya bestämmelserna om lågsvavlig olja kan påverka kryssningstrafiken i Östersjön negativt. Tekniska nämnden vill ändå gå vidare med Visbys nya kryssningskaj
På redden. I dag ankrar kryssningsfartygen utanför Visby hamn och turisterna transporteras i småbåtar in till Visby. Det har visat sig att det inte alls är så stor andel turister som vill göra sig omaket att åka i liten båt in till kaj.ArkivFoto: Ulf Glimfalk
Foto: Ulf Glimfalk
Den svenska regeringen har godkänt de nya bestämmelserna om att fartygen måste använda bränslet med den dyrare, lägre svavelhalten år 2015.
De nya bestämmelserna kommer från sjöfartsorganisationen IMO och gäller Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen. I dag är svavelhalten 1,5 procent men i den lågsvavliga oljan är svavelhalten 0,1 procent vilket är det nya gränsvärdet.
- Om vi inte bygger kryssningskajen är vi helt borta! konstaterar Mats Jansson, Gotlands Turistförening.
Han tycker inte att man bör lägga så stor vikt vid den eventuella följden av de nya bestämmelserna:
- Det här är ett sätt att sätta press på rederierna att skaffa bra motorer och bra utrustning och det kommer att bli en anpassning av internationell sjöfart till reglerna. Det kan innebära en tillfällig nedgång i antalet kryssningsanlöp men den långsiktiga utvecklingen är att antalet nya kryssningsfartyg ökar.
Mindre lyx
Mats Jansson berättar att trenden inom branschen är att bygga nya stora kryssningsfartyg där man drar ned på lyx för att nå bredare kundgrupper och att flera rederier redan har lagt beställningar på nya fartyg enligt de här kriterierna.
Jansson säger också att kryssningsturisterna är viktiga för Gotland och att de genererar flera tiotals miljoner kronor.
I dag ankrar kryssningsfartygen utanför Visby hamn och turisterna transporteras i småbåtar in till Visby. Det har visat sig att det inte alls är så stor andel turister som vill göra sig omaket att åka i liten båt in till kaj. Man har jämfört med de städer som har en kryssningskaj och där är det betydligt flera turister som går iland.
Kjell Skalberg (c), tekniska nämndens ordförande, är inte heller oroad av en minskning av kryssningstrafiken:
- Lägre svavelhalt i bränslet har vi ju redan i Destination Gotlands trafik och Silja Line med flera håller också på att miljöanpassa sina fartyg. Det här är en övergång som kommer att ske i hela branschen på sikt.
- Vi drar inte i någon handbroms av det här skälet! Hamninvesteringen är betydligt mer långsiktig och jag bedömer inte att de nya bestämmelserna kommer att inverka på vårt budgetarbete.
- Tallinn meddelade i höstas att man har fått en dubblerad kryssningstrafik på sin hamn efter utbyggnaden. Vi har fått en halvering jämfört med tidigare år. Vi måste göra ett val om vi ska lyckas bryta trenden, påpekar Kjell Skalberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!