Sätts i Gotlands- trafik om två år
Rederi AB Gotland har beställt ytterligare en snabbfärja, den fjärde i ordningen, avsedd att sättas in i Gotlandstrafiken.Det rör sig om samma modell som den mindre av dagens snabbfärjor, HSC Gotlandia. Men den nya har drygt tio procent större kapacitet och något högre fart. Responsen från olika kundgrupper på de nya fartygen är mycket glädjande och bekräftar att vi är på väg i rätt utvecklingsriktning, kommenterar Gotlandsbolagets styrelseordförande Jan-Eric Nilsson.Det nu beställda fartyget kommer att sättas i trafik under 2006.
Steg två genomfördes 2003 då de två storsnabbfärjorna av typ SF 1500 (m/s Visby och m/s Gotland) levererades från varvet i Kina och ersatte de konventionella storfärjorna.
Det fartyg som nu beställts är således ett andra fartyg av typ SF 700. Det blir dock inte identiskt som föregångaren utan de erfarenheter som vunnits under de fem år den nuvarande lilla snabbfärjan varit i drift tas tillvara i projektet.
Nybygget får drygt tio procent större kapacitet och något högre fart. Fartyget kommer att ta 900 passagerare och 190 bilar mot Gotlandias 700/145. Farten blir ca 40 knop mot Gotlandias 35. Ordersumman är ca en halv miljard kronor.
Det kommer att byggas vid det italienska varvet Fincantieri, Cantieri Navali Italiani S.p.A. Trieste. Detta bygger främst kryssningsfartyg och fartyg till den italienska marinen.
<span class=MR>Måste hänga med </span>
Med en fortsatt tillväxt i trafiken räknar bolagsledningen med att den nya snabbfärjan kommer att behövas i trafiken inom dotterbolaget Destination Gotland 2006-2007. Eftersom det tar nära två år från order till leverans av ett fartyg av denna typ måste beställningen göras nu för att fartyget ska kunna levereras till säsongen 2006.
Sammanlagt har nu Gotlandsbolaget investerat ca två miljarder kronor i nya fartyg till Gotlandstrafiken inom ramen för nuvarande trafikavtal.
Vi gör dessa investeringar därför att vi är övertygade om att det behövs för att vi ska hänga med i utvecklingen i Östersjöområdet framgent. Även om staten ännu inte givit något formellt ok till att insätta detta fjärde fartyg i trafiken måste vi ligga på förkant med investeringsbesluten.
Annars tappar vi tempo och riskerar att ha för liten kapacitet i trafiken 2006-2007, säger Jan-Eric Nilsson.
Snabbfärja fyra. Fincantierivarvets ritning på den nya snabbfärjan. Prislappen ligger på ca en halv miljard.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!