Ser det inte som kritik

Varumärkesarbetet har kostat mycket, både i pengar och tid.
Och de som jobbat med det värjer sig mot kritiken:
- Jag uppfattade det mer som att han ville framhålla hur vi ska tänka. Att vi ska fokusera på omvärldens syn på oss, säger Julia Bendelin.

Gotland2011-02-12 04:00

Det är snart tre år sedan varumärket Gotland lanserades. Då hade ungefär 600 personer inom kommun, näringsliv, högskola, förenings-, kultur- och idrottsverksamheten varit engagerade i arbetet.

Fem miljoner kronor kostade kalaset. Vad det hittills har gett Gotland är inte mätbart, menar Julia Bendelin vid OSS reklambyrå:

- Det är ett långsiktigt kvalitetsarbete och det måste få ta tid. De här fem miljonerna kan vi kanske kvittera ut om 15 år.

Vid onsdagens frukostmöte förklarade textilaren Barbro Lomakka att hon inte trodde på varumärket och därför höll sig utanför det arbetet. Det fick Julia Bendelin att gå igång.

- Det är lätt att vara kritisk i efterhand. Jag tycker det är onödigt att knocka dem som i alla fall gör något, att vi istället måste bli bättre på att stötta varandra även om inte alla tycker att allting som görs är bra, säger hon.

Tillväxt Gotlands verksamhetsledare Tiina Mykkänen menar att Sven-Olof Bodenfors inte kritiserade varumärkesarbetet som gjorts på Gotland.

- Absolut inte, han är inte negativ till varumärkesarbete som sådant, men tycker att det ska göras på rätt sätt. Och han tycker att vi har gjort ett bra jobb. Däremot anser han att vi ska skrota varumärkesbegreppet och tala om omvärldsbilder istället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om