Ser redan kraftig bokningsökning

En bokningsökning om 23 procent. Det har turistföretagaren Niklas Harlevi inför årets säsong. Ändå är han bara försiktigt optimistisk. Två svårkontrollerade faktorer avgör nämligen slutresultatet: Vädret i högsäsongsveckorna och färjepriserna.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2012-04-02 04:00

Drygt 20 procents ökning låter ju förträffligt. Men Niklas Harlevi (som bland annat driver Gotlands konferens och turistservice, Visby strandby och Norderstrands camping) lägger in några brasklappar.


Bokar sent
Bokningsjämförelsen görs med 2010, jämför han med 2011 ligger man fem procent back men då ingick Kirurgveckan som medför svårigheter att göra en jämförelse rakt av.

En annan faktor är att det så här långt är cirka 40-50 procent av omsättningen som hittills är bokad eftersom tendensen att många bokar sent fortsätter.

- Så blir det dåligt väder under veckorna 27-32 så går det inte att ändra på, solen styr oavsett om bokningsläget är bra.

Niklas Harlevi noterar också att vissa produktgrupper minskar. En sådan är campingen, konstaterar Niklas Harlevi som av Sveriges campingvärdars riksförbund vid årsmötet utsågs till Årets campingföretagare. Här går Gotland mot trenden och han kopplar det till färjeprishöjningarna liksom det faktum att även stugbokningar minskar.

- Det är en produkt som kanske kostar 5 000-8 000 kronor per vecka för en stuga. Om man åker en bra färjetur så ligger den på 4 500 kronor och det blir en stor del av vad en stuga kostar. Då blir det märkbart och likadant är det på campingsidan. Det kostar några hundra för boendet per dygn, tar man över en husvagn går det ganska många tusenlappar. Då jämför man och då känns det dyrt. Färjepriserna påverkar väldigt mycket.


Bensinpriset
Han konstaterar att bensinpriserna ju också höjs så att det även blir dyrare att åka till exempelvis västkusten. Men:

- Det priset skrivs inte på näsan på samma sätt, det är inte lika märkbart.

Niklas Harlevi ser här en stor risk att Gotland bara får en typ av besökare.

- Högt betalande kunder, de som har en större och friare ekonomi. Då målar vi in oss i ett hörn, vi måste ha ett brett besöksklientel. De som bor billigt går på restaurang lika mycket som de som bor på hotell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om