Sex stjärnor till ön
Att satsa på miljöbilar trots att det saknas tankställen för biodrivmedel på ön bör premieras. Det anser föreningen Gröna bilister och ger Gotlands kommun sex av tio möjliga stjärnor i sin årliga rankning av kommuner utifrån deras hållning till miljövänlig bilism. I fjol fick ekokommun Gotland bara fyra stjärnor.
Man bedriver påverkan på många plan, främst gentemot bilindustrin, transportnäringen, myndigheter och politiker, men även gentemot allmänheten. De senaste två åren har stort fokus lagts på kommunerna. Omfattande granskningar har gjorts av hur miljöbilssituationen ser ut i landets kommuner.
Alla granskas
Samtliga kommuner granskas och rankas av Gröna bilister. Man tittar på vad respektive kommun gör för att stimulera privatpersoner och företag att köra miljöbil, man ser på kommunens egen bilpark, vilka krav man ställer vid upphandlingar och möjligheterna att tanka miljöbilar.
Tio stjärnor är högsta betyg. Men dit har ingen kommun nåt än.
Högsta betyg efter fjolårets granskning (som presenterats nu i dagarna) får Göteborg, Kristianstad och Örnsköldsvik med nio stjärnor vardera. Gotland hamnade en bit över medel och fick sex stjärnor, det skulle förmodligen motsvara VG om man överför det till skolornas betygssystem.
Bättrat sig
- Gotlands kommun har bättrat sig rejält det senaste året och det är framför allt den tydliga satsningen på miljöbilar, trots att det saknas tankställen för biodrivmedel på ön, som gett det höjda betyget, säger Martin Prieto Beaulieu, från Gröna bilisters styrelse vid ett besök på Gotland i går.
Kommunen har, enligt Gröna bilisters uppgifter, köpt in två så kallade flexifuelbilar och ytterligare sex är beställda. Enligt kommunens miljöplan ska fem procent av fordonsparken övergå till miljöbilar varje år.
Tydlig vilja
Gröna bilister tycker att Gotlands kommun visat på en tydlig vilja och målinriktning eftersom man genomfört köpen trots att det ännu inte finns något tankställe för etanol eller biogas.
- Vi tycker att kommunen visar framfötterna här och skickar ut tydliga signaler både till allmänheten, näringslivet och drivmedelsföretagen, säger Martin Prieto Beaulieu.
Fler tankställen
Han och hans förening önskar att fler kommuner skulle trycka på för att förmå fler benstinstationer att ordna tankställen för förnyelsebara bränslen.
Från 1 april är det dock lag att stationer som säljer mer än 3 000 kubikmeter bensin per år måste tillhandahålla även miljöbränslen (den så kallade pumplagen).
Andra faktorer som talat till Gotlands fördel är satsningar på lokal biogasproduktion, utbildningar i sparsam körning, så kallad ecodriving, tydliga miljökrav vid upphandlingar och avsaknaden av tjänstebilar för kommunanställda.
Gröna bilister hoppas att Gotlands kommun utvecklar sitt miljötänkande ytterligare.
- Vi skulle vilja se Gotland som den första kommun i världen som gör sig helt fri från fossila bränslen. På Gotland finns potential att producera biogas och etanol, vi tror det är möjligt för Gotland att bli helt oljeoberoende, menar Martin Prieto Beaulieu.
Föreningen grundades 1994 med stöd av Svenska Naturskyddsföreningen och World Wildlife Fund, WWF.
Antalet medlemmar var enligt fjolårets verksamhetsberättelse drygt 1 000 enskilda samt 80 familjer.
Gröna Bilister vill arbeta för att anpassa bilismen till ett långsiktigt hållbart system vad gäller såväl miljö som hälsa och säkerhet.
Gröna Bilister vill också värna den frihet och rörlighet bilen ger men bara under de villkor som kan accepteras av de naturliga kretsloppen.
Källa: föreningens hemsida
Antalet medlemmar var enligt fjolårets verksamhetsberättelse drygt 1 000 enskilda samt 80 familjer.
Gröna Bilister vill arbeta för att anpassa bilismen till ett långsiktigt hållbart system vad gäller såväl miljö som hälsa och säkerhet.
Gröna Bilister vill också värna den frihet och rörlighet bilen ger men bara under de villkor som kan accepteras av de naturliga kretsloppen.
Källa: föreningens hemsida
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!