Sista betbåten för året har lämnat Klintehamn
Lastad med 2.200 ton betor avgick sista betbåten för året från Klintehamns hamn på luciadagen. Under årets betkampanj har 181 000 ton betor skeppats från Klintehamn till Simrishamn. Det är första året som vi kör i egen regi och allt har gått bra, konstaterade Anders Engström, vd i Gotlandsbetor och Lars Gustafsson, ordförande i Gotlands betodlareförening.
Sedan årets betkampanj startade den 22 september har betorna skeppats från ön med två båtar. De har gått i skytteltrafik mellan Klintehamn och Simrishamn, tur och retur, en färd som tar mellan 14 och 15 timmar, och därefter transporterats vidare med bil till sockerbruket i Köpingebro utanför Ystad.
<span class=MR>I egen regi</span>
Det nya för året är att vi nu kör i egen regi och efter ett delvis nytt fraktkoncept. Vi har en ny kross och fyra transportgrupper som har kört sjudagarsvecka. Det är en effektivisering som har gett bra effekt, konstaterar Anders Engström.
Totalt sett har inte kostnaderna för transporterna fördyrats. Men för betodlarna har det ändå blivit dyrare att få iväg sina betor.
Fördyringen för betodlarna beror dels på att Danisco inte betalar lika mycket som förr för transporterna, dels påverkar kommunens uttag för hamntaxa. För rena betor vid sockerbruket i Köpingsbro har kostnaderna stigit med 46 kronor per ton, noterar Lars Gustafsson.
Han framhåller att kostnaderna slår rakt ner och effekten blir kännbar för betodlarna. men, säger han, jämfört med spannmål har betor trots allt bättre lönsamhet.
Framöver ser vi också lönsamhet för betodlarna och jag skulle inte sälja min kvot, sammanfattar Lars Gustafsson.
För nästa år är planerna att betkampanjen och bettransporterna ska ske enligt samma koncept som i år. Detta under förutsättning att kvoten inte blir minskad.
Under årets kampanj mellan den 22 september den 13 december har vi transporterat 181 000 ton betor och vi räknar med ett bra år även nästa år med över 150 000 ton, säger Anders Engström.
Men blir det minskade volymer 2004 så måste vi naturligtvis dra ner på transporterna. En liten minskning är att vänta, men det vet vi först när de nya kvoterna blir klara i mitten av januari.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!