Sitter fortfarande utan bälte
-Måste det hända en olycka innan någon tar den här frågan på allvar?Det undrar moderatpolitikern Lilian Edwards. I oktober 2001 skrev hon en motion till kommunfullmäktige med krav på att skol- bussarna i kommunen skulle förses med midjebälten. Det är ingen som i motions- behandlingen har sagt något negativt om motionen. Men ändå har inget hänt.
Jag skall skriva en ny motion eller en interpellation, säger Lilian Edwards. Kommunen har ett ansvar för barnens säkerhet. Det här måste snabbas på.
Lillan Edwards har blivit styrkt i sin uppfattning om att det är viktigt att ha bälten i alla fordon som transporterar skolbarn. I dag finns det bälten i taxibilar och minibussar som används för ändamålet.
Och i minibussar med bälten skall dessa användas vid skolskjutningar. Det står i lagen.
<span class=MR>Kontaktade rektor</span>
Det är dock inte alltid som lagen efterlevs enligt vad GA erfar. En mamma berättar att hon för en månad sedan reagerat mot att hennes barn sitter obältade i en buss. Hon har tagit kontakt med rektorn på skolan och berättat om detta och uttryckt sin oro. Fortfarande en månad senare har inget hänt.
Någon regelrätt kontroll av hur säkerheten sköts i bussarna tycks inte finnas. Per Westholm, kanslichef på barn- och utbildningsförvaltningen, uppger att han är övertygad om att bältena används i småbussarna.
Men det som Lilian Edwards begärt är alltså att det skall finnas bälten i de stora bussarna. Hennes motion har behandlats välvilligt, eller i vart fall inte har den inte avslagits. Själv tycker hon att behandlingen varit tveksam. I alla fall så har ju ingenting av avgörande betydelse hänt.
<span class=MR>Utredning</span>
När motionen var uppe till behandling i fullmäktige förra året blev beslutet att "motionen skulle bifallas på så sätt att tekniska nämnden får i uppdrag att inför kommande upphandling av kollektivtrafik utreda förutsättningarna och kostnaderna för att förse skolbussarna med midjebälten."
Knuten är bara att ingen kan säga när nästa upphandling av kollektivtrafikmenar man skolskjutstrafik kanske?skall göras. Det är för övrigt länge sedan barn- och utbildningsförvaltningen gjort en sådan upphandling. Man har i stort sett de entreprenörer man har och verksamheten förlängs med ett år i taget. Mellan varven sker det vissa förändringar, men någon stor och omvälvande upphandling är inte planerad.
Man kan med säkerhet säga att den inte kommer att ske inför nästa läsår. Men när den kommer att ske "stås skrivet i stjärnorna".
<span class=MR>Måste inte vänta</span>
Man behöver inte vänta tills det är dags för en ny upphandling. säger Lilian Edwards. Jag är rädd för att en olycka skall hinna hända.
Det finns exempel på att andra kommuner infört kravet på bälten utan någon särskilt upphandling.
Hon tänker göra vad som står i hennes makt för att snabba på ärendet. Det har inte blivit mindre angeläget utan tvärtom.
Lilian Edwards hänvisar till två bussolyckor på fastlandet för en kort tid sedan. I det ena fallet omkom flera barn som suttit obältade. I det andra fallet klarade sig passagerarna tack vare att de var bältade.
På lokalplanet har hon själv upplevt hur ett barnbarn varit med om ett tillbud. Dottersonens skolbuss råkade stöta samman med en traktor i värsta halkan för en tid sedan och barnen kastades omkring i bussen. Det var inte en olycka som orsakade några men, men en tankeställare blev det.
Lilian Edwards fick i samband med att hennes motion var på tapeten en del reaktioner från föräldrar som tyckte att hennes krav var befogade. Nu skulle hon gärna se ett större föräldraengagemang.
<span class=MR>Satte in bälten</span>
En som vet hur det är att köra skolbarn i en buss försedd med bälten är Göran Hult vid Suderbuss i Rone.
Han köpte en lätt begagnad buss för en tid sedan och begärde att få bälten installerade.
Jag tyckte att det skulle vara intressant att prova och jag måste säga att det har fallit väldigt väl ut, säger Göran Hult på mobiltelefon från Dalarna dit han just fraktat ett gäng sportlovslediga ungdomar i sin bältesförsedda buss.
Den största vinsten är att man får en mycket bättre ordning i bussen när alla sitter bältade. säger han.
Den bättre ordningen gör att chauffören kan känna sig tryggare exempelvis om det uppstår behov av en häftig inbromsning.
Exakt vad det kostat att installera bältena vet han inte men han tror att kostnaden r på omkring en tusenlapp per säte, det vill säga i hans fall cirka 50 000 kronor för hela bussen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!