Hur kan självkörande bussar komplettera befintlig kollektivtrafik? Frågan har undersökts i en rad projekt i Sverige och runt om i världen de senaste åren. I Stockholm finns planer på självkörande fullängdsbussar i linjetrafik och i Lindholmen, Göteborg, pågår ett liknande projekt med autonoma minibussar.
Hittills har projekten främst utspelat sig i stadsmiljö. Men nu tar forskningen mer och mer sikte mot landsbygden.
När statliga forskningsinstitutet RISE (Research institutes of Sweden) vill undersöka hur självkörande bussar kan användas i glesare miljö är Gotland en av platserna som tillfrågats om att ingå i en pilotstudie.
I ett första steg har forskningsinstitutet kontaktat Region Gotland, vars inställning i är positiv.
– Roligt att de frågat oss. Vi ser det som ett utmärkt tillfälle att ligga i teknikutvecklingens framkant. Detta kan vara framtiden, säger Jyrki Vainio, enhetschef vid kollektivtrafiken på Region Gotland.
Arbetet är ännu i sin linda, och ännu väntas svar på hur projektet ska fortskrida.
– Det handlar främst om att, ur ett mer samhällsnyttigt perspektiv, ta fram underlag för tekniken, säger Birger Löfgren, ansvarig chef på RISE.
Noterbart är att regionen ännu inte definitivt sagt ja till att medverka i det planerade pilotprojektet.
– Många aspekter spelar in; har vi råd och så vidare. Som vi ser på det initialt är det ett en rimlig insats för kunskapen vi får. Inte minst är det fruktansvärt spännande och kul, menar Jyrki Vainio.