Sjöfartsverket bantar på ön
Sjöfartsverket organiserar om och Gotland berörs på flera sätt. En administrativ tjänst har redan dragits in, och det ser ut som om verkstaden som sköter fyrar och prickning kan läggas ner. Gotland kommer också att placeras under Stockholms sjötrafikområde från att tidigare ha varit ett eget område.
I slutet av 1980-talet blev lotsstationen istället sjötrafikområde men för några år sedan miste det sin självständiga ställning och Gotland uppgick i Ostkusten sjötrafikområde.
Nu är ännu en förändring på gång genom att Ostkusten-området försvinner och delas upp. Gotland hamnar därmed under Stockholm-Mälaren-området, och riktigt vad det innebär är inte helt klart.
- Jag vet ännu inte hur och när det skall ske, säger Ulf Svedberg som är chef för Stockholm-Mälaren och alltså får också Gotland under sina vingar.
- Jag besökte Gotland för ett tag sedan för att se närmare på verksamheten där, och mitt intryck är att vi nog kan klara av att ta över.
Bättre arbetsklimat
- Vi gör inte den här omorganisationen för att spara personal utan för att få bättre arbetsklimat, försäkrar Lars-Göran Ånefors som är chef för sjötrafikavdelningen vid Sjöfartsverket i Norrköping.
I Visby har dock redan en anställd, Ingmarie Luks, blivit uppsagd och slutat, och det är frågetecken kring verkstaden som sköter fyrar, prickning i farlederna och underhåll av båtarna. Personalen vid lotsutkiken är orolig och man talar om osäkerhet och "en riktig soppa".
Lars-Göran Ånefors håller med om att mycket är osäkert. En lotsutredning pågår sedan länge och för ett tag sedan kom regeringen överraskande med tilläggsdirektiv som ytterligare ökar osäkerheten.
- Mycket står skrivet i stjärnorna, medger Lars-Göran Ånefors.
Baltica tar över
Sjöfartsverkets verkstad på Gotland har tidigare bantats och kan nu försvinna helt. Veteranen Jan Nyberg har just gått i pension och kvar finns endast på halvtid Inge Talén som pensioneras nästa år. Hur det blir sedan vet tydligen ingen.
- Det blir en sak för nya sjötrafikområdet att avgöra. Vi har diskuterat att lägga ut jobbet på en privat entreprenör, men skall vi nu pröva med att vårt servicefartyg Baltica tar över prickning och service av de gotländska fyrarna. Vi får se om det fungerar, annars får vi hitta på något annat, säger Ulf Dyberg , chef för farledsavdelningen i Norrköping.
Han räknar med att öns båtmän även framöver får rycka in för vissa arbetsuppgifter kring farlederna.
Öns fyra lotsar och sju båtmän lär dock bli kvar även framöver
Nypelius i styrelsen
I Sjöfartsverkets styrelse sitter sedan en kort tid tillbaka gotländska kommunalrådet Eva Nypelius.
- Ett spännande uppdrag, men såna frågor som bemanning och vissa arbetsuppgifter hamnar förstås inte i styrelsen. Dessutom är många utredningar på gång just nu och vi vet inte riktigt var vi hamnar, säger hon och kan alltså inte uttala sig närmare om framtiden för de anställda på Gotland
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!